I fredags svängde jag och John runt Söder, gick i secondhand-butiker, köpte Liberty-tyg till bebisfilten, drack kaffe på Victoria och köpte nybakat bröd från Fabrique.
På vår lilla tur ramlade vi över en hög med underbara barnkläder som vi bara var tvungna att köpa med oss hem.
Som den här lilla sailorkappan som kommer passa utmärkt på lilla Sailor Surfer Cirkus om sisådär två år. Under tiden får den nog hänga här, på garderoben.
Sjömanskrage och mässingsknappar. Allt ett barn behöver här i världen.
Den här söta lilla koftan köpte vi också. 30 riksdaler fick vi punga ut.
Och ett stycke rosa bebisset, bestående av en stickad body och en kofta.
Denna vissna onsdag må det vara grått ute, men i min mage är det fest, dans och high chaparall. Gravid i vecka 23 och det är som en torktumlare därinne.
Vänder ut och in på min garderob och blir lika imponerad varje gång över hur mångfacetterade plagg jag har – trots allt. Som den här gamla H&M-toppen från tidigt 1800-tal, tillsammans med en lila pennkjol från Asos, blå strumpbyxor från Lindex (som går hela vägen upp över magen) och skor med inlägg från Stadsmissionen.
Och kalaskula förstås.
Du kan kalla mig Kalaskulan Sundh numera.
Menar ni verkligen att den ska typ bli dubbeltdubbelt så stor?
Är lätt mega-facinerad och spänd över hur de här outfitbilderna ser ut i vecka 39. Skrattar lätt inombords redan nu.
God lördagsmorgon!
Tänkte visa en himlans snjasig sak så här på morgonkvisten.
Det står nämligen ett vrålåk i mitt vardagsrum – stolt, fräsig och redo för rejs.
Ett stycke blå, retro barnvagn – med mycket gung i – från 1960-talet.
Jag hittade den på Blocket och fick den för 500 pix. Det är vad jag kallar ett kap.
Summan som jag och John är uppe i när det gäller barngrejer är just nu uppe i ungefär 1 000 kronor. Barnvagn för 500 spänn, ett skötbord som vi fick av en granne, en softlift som jag hittade på Erikshjälpen för 80 spänn, spjälsäng (också den från Blocket) 200 kronor och begagnade barnkläder och sängkläder för mellan 15-30 kronor styck från Myrorna, Emmaus och Tradera. Och så en massa saker som jag hittade i garderoben hemma hos mamma och pappa, som Emma minus trettio år har burit (cirka hundrafyrtio mössor av olika varianter).
Just nu är jag redigt i fixartagen. Vill fixa det mesta innan jul.
I början av nästa år (fram till det är dags för Cirkus Sundh att fortsätta sina konster utanför min mage) så ska jag hoppa på ett himla roligt projekt. Exakt vad är lite hemligt än så länge, men tids nog ska jag berätta …
Klickade hem en solgul sailorsuit från Breedbaby på Etsy för ett par veckor sedan. Klart att barnet i magen – som jag för dagen kallar Sailor Sundh – ska ha en sjömansdräkt. Annars är en ju ingen Sundh.
Och det finaste i segelsången är att den är vintage – och aldrig använd. Det senare ska vi råda bot på i vår tycker jag.
Ny vecka. Med väl tilltagen utväxt i håret, favorit-tröjan och festligt halsband. Ikväll ska vi nämligen ha shoppingkväll på Vintagefabriken och då vill en ju vara snajsig.
Fast jag får nog bara stå i profil, för pennkjolen är så tajt att den inte gick att knäppa i ryggen, utan har en klädsam glipa). Inte så noga tänker jag.
Och just ja, gravid i vecka 22. Nu är Cirkus Sundh ungefär 19 centimeter mellan huvud och stjärt. Lever rullan varje kväll. Jag och John kallar det Cirkus-TV när vi ligger i sängen och ser magen röra på sig. Inte mycket så klart, utan en litenliten minispark som gör att magen ändrar form för en sekund.
Kashmirtröja från Beyond retro, halsband från Topshop, rutig, loppisfyndad pennkjol, senapsgula strumpbyxor från H&M och vinröda skor från Stadsmissionen.
Förra helgen klev jag och John in i Morris-värmen hemma hos Linda,David och lille Chaplin. Det luktade nybyggt kaffe, ungefär ett hav av bakelser och från vardagsrummet hördes mummel och skratt. Det var kalas för Chaplin som blivit ett år minsann, Linda hade gått banans och bakat fram en hel buffé av godsaker. Bakelser, chokladbollar, hallongrottor … Och päronpaj en masse. Linda och David fick en bukett med blommor för att fira att de varit föräldrar ett år och Chaplin fick 10-kort på playdates med oss. Flaggan i topp. Jag och födelsedagsbarnet. Alla barnen får köra “Mormors lilla kråka” med mig. Det ska köras och sladdas i kurvorna tills det kiknas av skratt.
Det kanske i och för sig heter “Prästens lilla kråka”, men min mormor sjöng alltid “Mormors lilla kråka”, så det gör jag också. En slank hen dit och en slanka hen dit och en slank hen ner i diket … Frida var där med lilla Juni också.
Och hela den här familjen, Fatima, Tommie, Livia och Isolde som vi var på Gotland med i somras.
För ett år sedan genomled jag ett utdraget missfall (som hade börjat i London den 5 oktober). När den här bilden togs hade jag sett ett dunkande hjärta och sedan sett det slockna.
Jag älskar den här bilden, trots att jag var mitt uppe i ett smärtsamt missfall just precis då. Jag gick på morfin och hade bestämt mig för att gå ut, ta på mig min färggladaste kappa och gladaste strumpbyxor. Trots blodet och smärtan. Få en glimt av hösten som pågick utanför mitt sorgsna fönster och försöka vara jag. Mina ögon sved efter litervis av tårar och rösten var tjock efter att ha vänt och vridit på det där förvånat förtvivlade tillståndet som var så svart. Det var en chock att jag – som klarar det mesta – bara inte kunde hantera det där som så många genomlider. Som att kroppen inte lydde mina order, tårarna levde sitt eget liv och känslorna övervann mina så förnuftiga tankar. Att detta barnet bara inte tänkt att bli. Så var det. Men kroppen ville inte förstå. Vägrade. Försökte frenetiskt att styra känslorna uppåt, men det var som att jag grävde upp mig i gropen och någon stod bakom och fyllde igen. Tog mig ingenstans. Fast.
Ville hitta skuld, och inventerade varje hörn av mig själv. Stressade upp mig själv för att jag bara inte kunde banka in skiten och gå vidare. Vidare med livet. Quickfixa!
Var tredje graviditet slutar i missfall. Jag är statistisk. Skit händer. Men det gick bara inte.
Endorfinerna var borta, hoppet och all den där optimismen som jag så många gånger byggt min person på. Helt plötsligt var jag inte jag. Förlorat min beståndsdel.
Det jag inte visste var att jag skulle blöda många dagar till och gråta ut det sista som krävdes för att kunna gå vidare. Så som livet kräver ibland. Att saker ska få ta tid. Läka ut.
Jag behövde tid, men den kravfyllda prestationsmänniskan i mig var sträng. Tvingade mig att försöka bli jag igen, gå till jobbet två dagar senare och försöka ta kontroll över situationen. Så. Jävla. Dumt.
Jag visste inte då vad jag vet nu. Att det var den quickfix. Som ett höghus lagat med silvertejp.
Men framför allt: Jag hade ingen aning om att jag skulle sitta här ett år efteråt. Se ännu en höst, men utan svidande ögon och klump i bröstet. Med en gravidmage med Cirkus Sundh inuti.
I dag har jag nämligen sprungit runt på pressvisningar halva dagen. Eller ja, sprungit och sprungit. Snarare stapplat fram, kors och tvärs, genom ett halvt avspärrat Stockholm.
Ett par skurkar slog till mot två banker och en växlingskontor – med misstänkta bomber lite varstans i stan. Och så jag, mitt i alltihopa, som “for” fram med pyttesteg och 20-veckors gravidmage.
Och apropå magen. Det händer grejer därinne kan jag lova. I förra veckan var jag och John på rutinultraljud och det var någon form av cirkus därinne. Barnet gjorde kullerbyttor och det var inte en lugn stund. Jag hade liksom någon fin bild framför mig att jag skulle gå hem med någon fridfull ultraljudsbild i handen. Icke.
Det där barnet var som en mindre centrifug, så det gick ju knappt att fånga hen på bild. Ett stycke Cirkus Sundh!
Sedan kan jag väl erkänna att jag inte var helt förberedd på hur barn ser ut på ultraljud (kör anti-googling genom hela graviditeten för att inte skrämma upp och oroa mig själv med ruskighetshistorier). Alltså barnet såg ju lite (läs: mycket, men jag försöker ju vara lite härlig här) som en … alien. Hen tittade upp och jag höll på att skita på mig.
Men ingen ser nog särskilt smickrande ut på just ett ultraljud.
Numera känner jag även de där vändningarna och små sparkar (ellervaddetnuär) när jag ska lägga mig om kvällen. Allt det där är ju så himla individuellt, så jag hade ställt in mig på att känna första sparken om sisådär en tio veckor), men Cirkus Sundh har en totalshow och jag är tydligen inbjuden.
Som en vän till mig sa “ingen hade ju väntat sig annat än härj i din mage”. Ungefär den finaste sak någon kan säga till mig. För jag kanske inte är den lugnaste filen i mejerihyllan …
Denna höstvarma måndag går jag och magen in vecka 18. Om en vecka är det dags för ultraljud och om två veckor har jag nått halvvägs i graviditeten. Så det är ett bra tag kvar, men det hindrar ju ingen från att låta hjärnan vandra sisådär ett halvår framåt. Att dagdrömma är nämligen det bästa jag vet.
De där dagarna när jag mår illa eller har värkande mage, flyr jag in i Pinterest förtrollade värld. Drömmer mig bort. Samlar drömmar på hög. Och ett litet axplock av mina drömmar kan du se nedan.
Stickat i smutsiga pasteller, bokhyllor fulla med Elsa Beskow-böcker, ommålad retro-barnstol med Liberty-mönstrad sittdyna, gamla mässingssängar och virkade ekoleksaker som håller en livstid eller två.
Helst av allt skulle jag vilja köpa allt begagnat (om du har något som du vill bli av med, tveka inte att hojta), eller i alla fall ekologiskt och handgjort. Vi får se hur det går och jag har ju ett tag på mig (sisådär en 160 dagar). Är väldigt sugen på att tillverka små, egna mjukdjur (kolla in den här kaninen,vargenochdamen), helst skulle jag vilja virka leksaker. Mina virkkunskaper är emellertid inte det fräschaste som sett dagsljus och bör dammas av med en industridammsugare tror jag bestämt. Men jag har ju tid på mig, så kanske detta är höstens och vinterns projekt?
Annars måste jag ju tipsa om en sajt som jag hittade när jag letade runt bland ekologiska barnleksaker, nämligen Lapland eco store, där det fanns mycket fint. Som den sötaste leksaksräventill exempel.
Tusen tack för alla fantastiska hurra-rop, lyckönskningar och nu-börjar-jag-grina-fina kommentarer. Jag är så rörd och ni är så himla fina att en bara smäller av.
Att berätta för er gjorde att graviditeten blev lite mer verklig, som att jag faktiskt vågar hoppas en gnutta. Vågar njuta en sekund. Eftersom min förra graviditet tog slut innan jag hann berätta för er, så känns det extra viktigt att få njuta av att säga de där orden.
Hela sommaren har vi gått och ruvat på denna lilla hemlighet, ägnat all energi åt att försöka att inte hoppas för mycket. Fast hoppet är det enda en tänker på. Parera andras skräckscenarior, undvika allt vad all majti google heter (en blir knäpp av att googla graviditetssymtom, don’t do it) och försöka vara i vår alldeles egna bubbla. Där vi bestämmer reglerna. Bestämma sig för att fokusera på att det faktiskt oftast går bra, inte traggla de få gånger det går åt helvete.
Vi är så klart inte i hamn, men jag måste våga hoppas, våga ställa in mig på att det kommer gå vägen och våga drömma. Våga ta ett djupt andetag och njuta.
Det behövs efter nära ett år av total uppgivenhet. Först sorgen efter det utdragna missfallet som aldrig tycktes ta slut, sedan mitt ganska så ineffektiva sätt att hantera situationen: att jobba järnet, fylla kalendern och dra i gång projekt – allt för att slippa tänka. Och därefter frustrationen att allas “du är gravid igen om någon månad”, blev två månader, tre månader, fyra månader, fem månader, sex månader och sju månader.
Väntan på ett lotteri, som inte direkt gagnas av att du blir stressad av att det inte går så lätt som du hoppats. Du ska ju gärna vara så där skönt, comsi comsa-avslappnad. Vilket är allt annat än du är när allt du vill är att bara fortsätta den resa som så abrupt tog slut.
Som jag beskrev det för en nära vän: “Du har planerat att åka till drömmarnas Paris, men blir avslängd i Nynäshamn”.
Stundvis har jag känt att jag blir knäpp, knäpp av att det inte funkar, knäpp av att kroppen spelat mig spratt (försenad mens och gravidtecken gone mad, men utan graviditet) och knäpp av frustrationen av att allt kretsar kring just detta. Trots att en bokar upp roliga resor till Hawaii, ställer till med kalas, hänger med fantastiska vänner, skrattar så att en håller på att kikna, så är det som att någon står och bankar på huvudet vareviga minut. Påminner om att det finns en gräns för hur glad en kan vara. För det har känts lite så, som att en varit fast i en ganska så trång känslolåda, där bara ett visst antal endorfiner har fått plats. Dosen av nedstämdhet, stress och hopplöshet har däremot varit gränslös.
Till detta en frustration att jag – som alltid varit en obotlig optimist – målade fan på väggen vareviga dag. Jag kände inte igen mig själv.
Tyvärr har en stor majoritet av mina vänner och bekanta gått igenom upprepade missfall, sena missfall eller haft svårt att bli gravida, och det vore ju konstigt om det inte påverkade mig.
Men vet ni vad? Det finns andra vänskapskretsar där alla blir gravida på fem röda. Det behöver inte vara svart eller vitt. Och jag inser det nu.
En sak är klar. En skaffar inte barn, en får barn.
Så en dag fick jag nog, sa “fuck it” och bestämde mig för ta mig upp ur den där frustrationen, jobba betydligt mycket mindre, omge mig med peppiga människor och leva där och då. Inte vänta på att börja leva.
Ironiskt nog blev jag gravid några veckor senare.
Nu har vi gått över den där magiska milstolpen när missfallsrisken sjunker med 65% och försöker pusta ut en aning. Och den där obotliga optimisten som jag gillar så mycket, som är jag, börjar sakta men säkert göra sig påmind igen.
I mars blir jag och min älskade John föräldrar. Till en liten, fantasifull skrutt som jag redan känner att jag kommer att älska mer än livet självt.