Tyllklänning och guldskor på Guldknappen 2013

  • Kommentarer på inlägget:3 kommentarer

guldskor swedish hasbeens by emmas vintage

Efter några år på Damernas Värld har jag varit på ett par Guldknappar, men i lördags var det första gången jag gick dit som gäst.
Det är ju fint som snus att gå på Damernas Världs Guldknappen. Därför åkte guldskor från Swedish Hasbeens på. Det var banne mig de mest bekväma, högklackade skor jag någonsin gått i.

guldskor rutig kappa by emmas vintage

Till guldskorna bar jag en rutig kappa som jag har köpt på Myrorna i Karlstad för en spottyver.

guldskor rutig kappa by emmas vintage

Och den här klänningen. En tylldröm i ljusgrönt (vilket visserligen inte syns, men den är lätt grön).

guldskor rutig kappa tyllklänning by emmas vintage

Inköpt på Malmö vintagemässa från den danska vintagebutiken FN92.

guldskor rutig kappa tyllklänning by emmas vintage

Loading Likes...

Regnsmatter, peplum och blommigt paraply

  • Kommentarer på inlägget:6 kommentarer

maria westerlind dress umbrella by emmas vintage

maria westerlind dress umbrella by emmas vintage

Regnet smattrade mot plåttaken på husen i Midsommarkransen i morse. Jag bor högst upp bland takåsarna, så när det regnar sprakar det ovanför mitt huvud och på taket mitt emot. Jag och gillar ju regn, så för mig är det som den allra bästa melodi.

The rain pattered against the tin roofs of the houses in Midsommarkransen this morning. I live at the top of the house and when it rains I can see the rain crackles on the roof opposite. And I hear the rain drum roll against the ceilings. I like the rain, so for me it’s like the best song. 

maria westerlind by emmas vintage

Paraply som jag köpte på Vintagemässan Bakåt Framåt för ett par år sedan, prickig sjal från Myrorna, peplumjacka från H&M, vinrött skärp från Myrorna, klänning från Maria Westerlind, skor från Deichmann och väska från See by Chloé.

Umbrella that I bought at the Vintage Fair  Vintagemässan Bakåt Framåt a couple of years ago, spotted scarf from Myrorna, peplumjacka from H&M, burgundy sash from Myrorna, dress from Maria Westerlind, shoes from Deichmann and bag from See by Chloé.

Loading Likes...

Pyssel & påsk

  • Kommentarer på inlägget:13 kommentarer

påsk dukning inspiration by emmas vintage

Glad påsk alla underbara sailors! Nu väntar några riktigt lata dagar, med matfrosseri och äta ägg-tävlingar. Sådant som hör påsken till helt enkelt.
Och så en rejält påskmiddag så klart.
Om vi på Vintagefabriken (jag, Volang-Linda och Vintageprylar) får välja så dukar vi upp till ett pastelligt påskbord, där det mesta i dukningen är hemmapysslat eller kommer från återanvända loppisfynd. Miljö- och budgetsmart. Våra älsklingsord.
För allt inte tala om  pyssligt.

påsk dukning ägg inspiration by emmas vintage

Äggen har jag färgat med karamellfärg. Jag doppade dem i en skål med vatten och karamellfärg och torkade av dem med hjälp av papper. De behövde bara ligga i någon minut eller två. Vill du ha starkare färger är det bara att låta äggen ligga i längre.
Det poppigt rosa plastfatet har jag fyndat på Myrorna för 10 kronor och duken är ett påslakan som också kostade runt en 10:a.

ägg by emmas vintage

Ägg kan med fördel användas som solglasögon också.

påsk dukning cupcakes inspiration by emmas vintage

Istället för fat använder vi en plåtburk för påsk-bakelserna. Denna burk används till vardags som müsli-burk hemma hos mig. Så om hungern tryter på påskbordet kan man ju alltid ta en näve müsli.

påsk dukning cupcakes inspiration by emmas vintage

De här magiskt goda cupcakesen har Volang-Linda gjort och Vintageprylar-Lojsan har gjort små vimplar av cocktailpinnar och washitejp. Jag föråt mig på dessa cupcakes. Det gick helt enkelt inte att sluta äta dem. Kanske kan få Volangen att skriva ut receptet på sin blogg? Ping Volangen!

påsk dukning bordsplacering inspiration by emmas vintage

Istället för äggkoppar har vi använt snapsglas i kristall.  Pris? Fem spänn på loppis. Runt ägget har vi knytit ranidgt snöre och fäst en bordsplacering. Vid den här platsen ska min syster Ellen sitta.

kanin servetter by emmas vintage

Påskharen finns! I servettform i alla fall.

godis by emmas vintage

En gammal kopp blir godisskål.

påsk dukning cupcakes inspiration by emmas vintage

Den gröna leksaksbilen – som vanligtvis står på mitt nattduksbord – praoar som bordsdekoration.

påsk by emmas vintage

Tadaa!

påsk inspiration vintagefabriken by emmas vintage

påsk dukning bunny servetter by emmas vintage

påsk dukning plantor inspiration by emmas vintage

Istället för att köpa plastkrukor att så i kan man plantera skott i äggskal. Lagom små och passar så klart i en gammal äggkartong.

bordsplacering inspiration by emmas vintage

Här ska John sitta.

katt by emmas vintage

Böcker i dukningen – världens bästa grej. Det blir liksom ett stilleben och dessutom kommer blommorna upp lite i höjd vilket gör att dukningen ser maffigare ut.

påsk inspiration vintagefabriken by emmas vintage

Världens bästa vintagefabrik.

påsk inspiration volang vintagefabriken by emmas vintage

Volangen.

dukning by emmas vintage

påsk dukning bunny servetter by emmas vintage

I påskriset har jag hängt upp äggskal och skrivit “Glad påsk”. Himla fint blev det om jag får säga det själv. Och enkelt. Man kan ju lika gärna använda färgade äggskal om man tycker att det är knepigt att skriva.  Mindre enkelt var det däremot att få bokstäverna att dingla åt samma håll, så man såg vad det stod.

emma sundh by emmas vintage

Och så lite citronlemonad till de söta bakelserna.

påsk inspiration emma sundh vintagefabriken by emmas vintage

Glad påsk sailors!

Loading Likes...

En förtjusande hattask.

  • Kommentarer på inlägget:10 kommentarer

hattask by emmas vintage

hat box by emmas vintage

Denna förtjusande hattask hittade jag på Myrorna för några dagar sedan. Bortglömd och nästintill oanvänd.
Som den hattask-samlare jag är var jag ju bara tvungen att köpa den. Kanske ska den få agera ett litet bord tillsammans med en annan hattask eller så ska den få ligga på översta hyllan i min step in-closet – fylld med små hattar!

Translation!
I found this adorable hat box the the thrift store Myrorna a few days ago. Forgotten and almost unused.
As the hat box collector I am, I just had to buy it. Maybe it get to act a little table with another hat box, or shall be placed on the top shelf of my step-in closet – filled with tiny hats!

 

Loading Likes...

På besök hos Frk Gul

  • Kommentarer på inlägget:2 kommentarer

flowers by emmas vintage

I torsdags packade jag och Volang-Linda en gedigen picknickkorg full med godsaker, för att sedan puttra iväg på utflykt tillsammans med Vintageprylar-Lollo. När Lollo fyllde år i januari fick hon en loppisrunda av mig och Linda. Vi kan säga att denna tur bara var en försmak innan vårens och sommarens totala loppishäng ….
Med picknickkorgen i baksätet åkte vi till olika secondhandbutiker som Erikhjälpen och Myrorna, för att sedan styra kosan mot Frk Gul i Huddinge.

frk gul by emmas vintage

lamp by emmas vintage

Hos Frk Gul finns allt från teakbyråer, trearmade lampor, fågelmotiv till gamla väckarklockor. Massor av gamla saker …

interior by emmas vintage

… men mest nya. Och en hel del Ferm living.

radio by emmas vintage

Frk Gul hade en mängd fina radioapparater!

byrå by emmas vintage

Trälådor, koffertar och gud vet vad.

deer by emmas vintage

Och sådana här som det står Emily Dahl på.

louise linda by emmas vintage

Lollo och Linda.

interior by emmas vintage

skolplanscher by emmas vintage

Skolplanscher hade hon också.

calender by emmas vintage

Och kalenderar. Vi hängde inne hos Frk Gul hur länge som helst, för att sedan styra kosan mot nästa secondhandstopp. Jag köpte tyvärr ingenting på Frk Gul DEN HÄR GÅNGEN, men kommer säkert så göra i framtiden. Däremot gjorde jag en hel del secondhandfynd som jag ska visa upp så småningom.

 

Loading Likes...

September 2012: Wedding, photo shoot and a little roadtrip

  • Kommentarer på inlägget:1 kommentar

skor by emmas vintage

Nu tänkte jag ta upp nostalgitråden igen och ta dig på en tripp genom förra årets händelser. Från resetäta januari, via födelsedagsfestande februarivårlängtande mars, solsemestrande april, picknickande majsommarsuktande juni, semesterlata juli och havsluktande augusti – mot finfina september.

I have already resumed JanuaryFebruaryMarsApril, May, June, July and August. Let’s take a walk along memory lane again and see what September 2012 looked like.

wedding by emmas vintage

September började med att jag bloggade om min systers bröllop.

September started here. Blogging about my sisters wedding.

john by emmas vintage

John.

Jag blev plåtad för Damernas Värld i höstens finaste kappa från H&M och hängde med Dupond och Dupont.

I was photographed for the fashion magazine Damernas Värld in autumn’s finest coat from H&M and hung out with Dupond and Dupont.

dress by emmas vintage

Levde i min prickiga klänning från Joy the store i Brighton.

Was wearing my polka dot dress from Joy the store in Brighton.

Plåtade Instagram med min mobilkanin.

Took Instagram photos with my new Iphone rabbit.  

emma sundh coat by emmas vintage

Invigde min vintagekappa från Brighton på loppisen i Aspudden.

Wore my vintage coat from Brighton for the first time in a flea market in Aspudden.

Min underbara chef på Damernas Värld, Martina Bonnier, skrev fint om mig i sin krönika och jag värmde upp i den begynnande höstkylan …

My wonderful boss at the fashion magazine Damernas Värld, Martina Bonnier, wrote wonderful words about me in her column, and that made me warm for the whole autumn …

damernas värld by emmas vintage

Min frisör Retroella pyntade sitt skyltfönster med vackra nummer av Damernas Värld. Ungefär vid samma tidpunkt lämnade jag min redaktör- och reportertjänst på Damernas Värld.

My hairdresser Retroella had been decorating their shop windows with beautiful issue of  Damernas Värld. At the same time I worked my last days as a web editor, reporter  and editor at Damernas Värld. 

lanvin by emmas vintage

Jag gick på inflyttningsfest hos mina vänner Lisa och Per i min H&M x Lanvin-klänning.

I went to a housewarming party in my friends Lisa and Per new home in my H&M x Lanvin dress.

riddarholmen by emmas vintage

Jobbade med bokmanuset till Vintageparty och sprang på otaliga möten på Norstedts på Riddarholmen i Stockholm.

Worked with the book Vintageparty and ran to meetings at Norstedts on Riddarholmen in Stockholm.

interior by emmas vintage

Köpte en fin fåtölj på Myrorna i Ropsten.

Bought a nice armchair on the thrift store Myrorna in Ropsten.

jazz by emmas vintage

Klädde mig i jazz.

Dressed in jazz.  

fatima by emmas vintage

Firade min vän Fatima som fyller år.

Celebrated my friend Fatima’s birthday.

Tittade på Jönssonligan-bilar som stod parkerade på Riddarholmen.

Found some old cars at Riddarholmen. 

emmas vintage

Åkte på mini roadtrip tillsammans med John för att leta möbler till vår lägenhet. Hamnade ute vid en äng.

Went on mini road trip with John to find furniture for our apartment. Ended up on the country side. 

emma sundh by emmas vintage

Och så önskade jag så där innerligt att det skulle bli kallare och mysigare. Kunde inte vänta en dag till på hösten, så jag klädde mig i stora halsdukar och jackor trots att det var tok för varmt.

I wished that it would be colder and cozier. Unable to wait another day for the fall, I dressed up in big scarves and jackets even though it was way too hot.

Loading Likes...

Lördagspromenad i solen

  • Kommentarer på inlägget:1 kommentar

emma sundh by emmas vintage

Här kommer några bilder från i lördags, när jag och John gick en lång promenad i solen. Vi skulle egentligen bara gå en liten promenad, men kom halvvägs till Skärholmen. Vårt mål var Myrorna och Erikshjälpen – en mini-fyndar-sväng alltså.

Here are some pictures from last Saturday, when me and John went for a long walk in the sun. We really just wanted to go for a little walk, but got halfway to Skärholmen (we walked 7 kilometers). Our goal was Myrorna and Erikshjälpen – a mini thrift hunt that is.

emma sundh by emmas vintage

Jag var utrustad i runda solglasögon från Monki, fuskpälskrage från Rules by Mary och kappa från Beyond retro i Brighton.

I was dressed in round sunglasses from Monki, faux fur collar from Rules by Mary and coat from Beyond retro in Brighton.

wire by emmas vintage

Hittade sådana här rariteter på vägen …

Found this kind of rarities along the way … You never see power poles in the city anymore. 

john by emmas vintage

Min älskade John i sin Gloverall-duffel och hundtandsmönstrade loppis-halsduk.

My beloved husband John in his Gloverall duffle and houndstooth patterned scarf – bought in a flea market. 

by emmas vintage

Här och var hittade vi rester av en festfull fredag … Det är tydligt att någon stått och haft en liten minifest här.

Here and there we found the remains of a party-ish Friday … Someone stood and had a little mini party here. 

john by emmas vintage

Gick igenom områden med små söta hus …

Went through areas with cute little houses … 

emmalund by emmas vintage

… bland annat det här i Aspudden. Emmalund heter det.

… Like this one in Aspudden. It’s called Emmalund.  

emma sundh by emmas vintage

Och så fyndade vi så klart massa saker, stod och njöt i solen och frös lite om öronen. Någon som är nyfiken på vad vi fyndade? Ett par byxor har jag redan visat upp, nämligen de här: Jazz-torsdag.

We went to the thrift stores and found a lot of interesting things, and we stood in the sun (typical swedish winter thing. We don’t see the sun that much so we have to like stand in it and enjoy it for some minutes) and got red ears in the cold. Anyone curious about what we found at the thrift stores? I have already show some of it in the blog, like these pants! Do you wanna see some more?

Loading Likes...

Jazz-torsdag.

  • Kommentarer på inlägget:8 kommentarer

skor by emmas vintage

Så här såg jag ut i morse … innan jag insåg att det är februari och snöstorm ute. Nåväl. Jag fick svida om till vinterkängor, klänning och tjockkofta senare, men på morgonen var jag i alla fall en riktig jazzig swing-pjatt.

This is how I looked this morning … before I realized that it’s February and a blizzard outside. Well then. I had to change to the winter boots, dress, stockings and thick cardigan later, but in the morning I was in any case a real jazzy swing pjatt. 

jazz by emmas vintage

Johns rutiga keps, min kashmirtröja från Beyond retro, rutiga byxor som är nyinköpta på Myrorna, vinröda strumpbyxor och brogue-skor från Asos.com.

John’s checkered hat, my cashmere sweater from Beyond retro, plaid pants that are newly bought on the thrift store Myrorna, burgundy tights and brogue shoes from Asos.com.

keps by emmas vintage

byxor by emmas vintage

emma sundh by emmas vintage

… och så en liten telefon-brosch också.

… and so a small telephone brooch too.

Loading Likes...

Q&A: Sänggavel, vintageklänningar, vänner och kärlek.

  • Kommentarer på inlägget:7 kommentarer

Nu är det dags att svara på era frågor igen. Jag har fått in mängder av frågor både per mejl och i kommentarsfälten, så nu tänkte jag beta av några som handlar om sänggavlar, inredning, Paris, vintageklänningar, jobba, kärlek, projekt, blommor,  utbildning och vintagebutiker i Stockholm …

Now it’s time to answer your questions again. I have received so many questions both by email and in the comments fields, so now I thought answer a few of them …

kopp säng emmas vintage

Q: En lite lökig fråga kanske, men när går du upp om dagen? Jag är själv frilansjournalist och tenderar att gå upp framåt förmiddagen (läs: tio) och går och lägger mig vid två på natten. Jag tycker det är svårt att ha “normala arbetstider”. Hur tänker du?

A: Ja, jag måste erkänna att jag sitter med samma problematik. Dagar, kvällar och nätter flyter ihop, liksom vardagar och helger. Jag är en nattmänniska. Allt som händer efter klockan 23.00 är alltid dubbelt så roligt, så jag tenderar att sitta uppe sent på nätterna. Skillnaden mellan oss är att jag går upp halv sju, när min man John stiger upp. Det är idiotiskt. I går kom jag till en punkt då dagar av sömnbrist gjorde att kroppen var helt slut. Jag förmådde mig inte att stiga upp, och då är det bara att lyssna på kroppen och vila. Från och med i dag ska jag bli snällare mot mig själv. Inte jobba sent, inte gå och lägga mig sent, inte jobba från sängen och inte jobba i pyjamas. Mitt problem är att jag tycker att det är så roligt att jobba, men jag vill ju också att det ska fortsätta vara roligt, och för det behövs lite ramar. Så nu har jag satt upp ramar. Min plan är att jag ska gå upp halv sju och gå och lägga mig i tid på kvällen. Och vara snällare mot mig själv. Wish me luck.

vita strumpbyxor
Q: Hej Emma! Får jag fråga var du köpt dina strumpbyxor? Jag har letat länge efter ett par täckande vita strumpbyxor som inte är liksom grovstickade eller gulvita, och dina ser ut att stämma in på hur jag vill ha dem.
Gillar din blogg mycket förresten, även om jag inte brukar kommentera.. 🙂
Lotta
A: Hej Lotta! Ja, fina strumpbyxor är extremt svårt att hitta. Antingen är de svindyra, på tok för tunna, mönstrade eller av dålig kvalité. De vita strumpbyxor som jag bär är köpta via Asos.com. De är lagom tjocka, av bra kvalité, släta och dessutom billiga. Allt i ett!

sovrum emmas vintage sänggavel inredningsovrum emmas vintage sänggavel

sovrum emmas vintage inredning

Q: Hej Emma!
Sökte runt efter sänggavel på google och snubblade in på din blog.
Fina bilder och å vilken fin sänggavel (med den tjusiga hyllan ovanför).
Får man lov att fråga om du köpt sänggaveln eller ordnat den själv?
mvh
Cecilia
A:  Hej Cecilia. min mjuka sänggavel kommer faktiskt från IKEA. Jag hade världens plan på att göra en sänggavel själv, men utan bil i storstaden är det nästan omöjligt. Så himla sorgligt att det ska vara så. Denna sänggavel kördes hem till min dörr, så det var ju himla praktiskt. Om du vill ha en mjuk sänggavel så tycker jag absolut att du ska satsa på en sådan här, om du inte vill pyssla ihop en själv vill säga. Annars kan jag rekommendera en grymt fin sänggavel från Ellos. Om jag inte redan hade haft en sänggavel hade jag lugnt satsat på den här 1950-talsinspirerade sänggaveln. Jag hade nog spraymålat den i någon pastell, alternativt svart, och knipit fast klämlamor i spjärlorna som sänglampor. Ja, som du märker har jag redan en klar plan hur jag skulle göra. Om det inte hade varit beyond onödigt så hade jag lugnt haft två sänggavlar att byta mellan! Denna sänggavel kostar dessutom bara 800 spänn, och är HUR snygg som helst. Stort lycka till Cecilia!

retro radio

Q: Jättefin radio!! Får man fråga vart du ( eller din man :P) har köpt den någonstans?By the way, älskar din blogg!

Sofia
A:  Åh, vilka fina ord! Tackartackar. Radion, som är av märket König, är en gåva från min man och jag råkar veta att han har köpt den på en liten butik på Folkungagatan i Stockholm. Men de finns även att köpa på nätet, exempelvis här. Det är en fantastisk radio – snygg, bra och extremt prisvärd.

vintage dress by emmas vintage

Q:
Först och främst – du är en sådan med “fin yta”-blogg som ändå alltid känns mänsklig, genuin och varm. Det gillar jag som tusan.

Sen kom jag på en fråga som jag missade att ställa när du hade frågestund! Tar den nu så får vi se om du hinner svara någon gång. =)
Jag vill så hemskt gärna hitta sådana där fina klänningar (tajta kring överkroppen och vippiga från midjan och ner)  som du verkar dra till dig som en magnet – men så fort jag går in i en second handbutik blir jag typ apatisk. Det är så plottrigt och liksom kaotiskt trots att det är sorterat och jag vet aldrig var jag ska börja! Antingen hittar jag en fin modell men som är fel storlek, eller så hittar jag en i rätt size men med fult tyg osv. Sen blir jag trött och går hem. Har du något sökar-tips??
Annika
http://annikaville.blogspot.com

A: Hej Annika och tusen tack för dina enormt fina ord. Det känns otroligt viktigt för mig att ha en varm blogg, eftersom kalla människor är det värsta jag vet. Så du anar nog inte hur glad jag blir över din kommentar. Nu till din fråga.
Om du vill ha en vintageklänning, men – som du skriver – blir apatisk, så bör du nog bege dig till en välrenommerad vintagebutik.  Vill du ändå ge dig in i loppis- och secondhanddjungel – med chans att göra superfynd – då är det träning som gäller. Det roligaste formen av träning. När jag går in på exempelvis Myrorna så bläddrar jag mig igenom sortimentet. Jag hoppar över mönster och färger som jag inte passar i eller tycker om. Det gör att sortimentet som av eventuellt intresse minskar rejält.
Ett tips är att testa dig fram. Hittar du en fin klänning, men är osäker på om den passar? Titta noga hur den är uppbyggd, testa den och gör sedan en utvärdering. Tids nog har du tränat upp ditt ögonmått att du knappt behöver prova klänningen för att veta hur den kommer att sitta.
Gillar du 1950-talestitiken, men känner att det här med att fynda inte är din grej? Ja, då är kanske nyproducerade klänningar din melodi. Det finns en rad skickliga designers och märken som producerar klänningar efter gamla mönster. Några av dem som jag kan rekommendera är Jumperfabriken, Maria Westerlind och Emmy design. Sedan måste jag slå ett slag för designers och sömmerskor som syr upp på beställning. Antingen som driver eget företag eller som utbildar sig i exempel sömnadskonstruktion och är sugen på uppdrag.

Q: Hello Emma! I love your blog, and the translation at the bottom is so helpful 🙂 But I like to read the whole post and have to put it through Google Translate which takes a long time. If it’s possible, would you add a translate button, like the one at the bottom of Elsa Billgren’s blog posts? I would make things much easier! Have a wonderful 2013!
An Scenic World
http://anscenicworld.blogspot.se/
A: Hi! And thank you so much. I have received so many international readers the past weeks – hurray! I apologize to you all that I’ll haven’t got a translate-buttom yet.
I can imagine that it is not completely easy to keep up with my made-up swedish words, so I will write a translation text at the end of every blog post until I learn to write with real words!
So typical me to find my own words when Swedish language is not enough. I promise to get a button. Coming soon! Now have a wonderful 2013!

xx emma

gotland emmas vintage

emmas vintage

Q: Hej Emma!
En sak som jag tycker är fint är att du verkar ha så härlig relation till dina vänner. Jag undrar lite hur ni lärde känna varandra och om du är bra på att skaffa nya nära vänner? Jag tycker själv att det har blivit svårare att skaffa nya vänner ju äldre man blir.
Sedan undrar jag också vilken utbildning du har och vad som driver dig när du jobbar med dina projekt? Du verkar ha sån glöd!
Nya bloggen ser jättefin ut btw!
Li
A: Hej Li! Vad gullig du är. Ja, let’s börjar med vänskapsfrågan. Nu kommer det bli många turer och många namn, så håll i dig.

Vänner. De flesta av mina vänner känner jag sedan gymnasiet i Värmland. Jag gick på Tingvallagymnasiet i Karlstad och ingick i ett stort gäng på elva-tolv personer. Många av dem är fortfarande mina vänner i dag. När jag var 19 år flyttade jag till Stockholm. Helt själv.
Efter ett halvår importerade jag två av mina bästa vänner, Nina och Åberg, till Stockholm. Tillsammans startade vi ett kollektiv i Stockholm. I takt med att åren har gått har Åberg bytt Stockholm till Göteborg, och istället har mina Värmland-vänner Fatima och Lina flyttat hit.
När jag började plugga så träffade jag Frida. Jag föll pladask för henne i Södertörns högskolas kalla korridorer. Hon var bästa kompis med Linda (Volang-Linda), så jag bekantade mig lite lätt med Linda. Men jag och Linda hade ingen sådär jättedjup relation just då, utan det var Frida som var vår gemensamma länk.
Lollo träffade jag genom min kompis Åberg. Lollo och jag var inte alls tajta då, långt ifrån. Men genom Lollo träffade jag min dåvarande pojkvän D som var bästa kompis med Lollo och en annan tjej, Lisa. Förhållandet med D tog slut efter ett halvår och vid den tidpunkten hade jag och Lisa börjat växa ihop. Så Lisa blev min kompis (förlåt D!).

För sju år sedan träffade jag John och med honom kom ett stort gäng med härliga människor, som Mick, Max och Erik till exempel. Så nu är de mina vänner också.
Därefter har bara ett fåtal kompisar kommit in i mitt liv, men jag har framförallt lärt känna de människor som redan funnits där, som exempelvis Linda, Lollo och Fridas kille Chrille.

För någon vecka sedan flyttade ytterligare kompis från gymasiet hit, Sofia, så de fortsätter att komma vilket är underbart. Sedan får vi ju inte glömma de fina vänner i Karlstad som jag fortfarande umgås med, Marie, Sara, Carro och Emma.
De personer i min närhet som jag umgås allra mest med just nu är Frida, Lollo, Linda, min syster Ellen, Mick och Max.

De nyaste bekantskaperna i mitt liv just nu är Silversaga, DV-bönorna Carin och Anna.
När det gäller att skaffa nya vänner så är jag nog ganska dålig på det. Jag är alltid intresserad av att träffa och lära känna nya människor – på den punkten vill jag aldrig förändras, för det ger så mycket till livet. Förutom att det ger enorma kickar, är intressant att lära känna nya världar, så är det också så jag växer i mig själv.
Men för mig är det framförallt en tids- och hjärtefråga. Jag vill inte – och skulle heller aldrig kunna – försumma de vänner jag redan har i jakten på nya. Jag älskar att lära känna nya människor, men jag tror att det måste få ta lite tid …
Jag har en liten klick med riktigt nära vänner, sedan ytterligare en klick med nära vänner och därefter en stor klick vänner.
Jag kan också tycka att det är svårare att träffa nya människor, för jag hamnar inte i samma situationer nu som jag gjorde exempelvis när jag började plugga. Jag har haft turen att träffa många underbara människor via mitt jobb på Damernas Värld och även via vänners vänner, men det är ju inte så att jag går ut på klubb i Stockholm och kommer hem med fem nya vänner. Det funkar ju inte så. Sedan jag började frilansa har jag däremot haft mer tid att lära känna och träffa nya människor.

Utbildning. Jag är utbildad specialreporter med inriktning samtidshistoria. Min journalistiska bana började redan på gymnasiet när jag valde inriktningen Samhällsvetenskap med journalistik. Det var en speciallinje som bara fanns på Tingvallagymnasiet i Karlstad. Den innebar att man läste vanlig samhällsvetenskaplig linje det första året och sedan gick man inriktningen journalistik de två sista åren. Det var en otroligt bra utbildning som gav en stabil grund. Efter gymnasiet flyttade jag till Stockholm för att plugga Samtidshistoria A på Södertörns högskola. Jag har alltid varit väldigt intresserad av historia, så detta ämne läste jag av ren och skär nyfikenhet. Efter A-kursen hoppade jag på B-kursen, och sedan läste jag Stadsvetenskap A – också av ren nyfikenhet. Efter stadsvetenskapen sökte jag in till ett journalistprogram som hette “Samhällstudier med praktisk journalistik med inriktning samtidshistoria”, där jag kunde koppla ihop mina samtidshistoria-kurser med journalistik  Jag kom in på programmet, kunde tillgodoräkna mig de samtidshistoria-kurser jag redan läst och läste därefter Journalistik A, Journalistik B och Journalistik C, samt Samtidshistoria C. Jag fullkomligt älskade studentlivet och kan rekommendera det för varendaste kotte.

Projekt. Driv ja. Jo, det måste jag väl erkänna att jag har. Det poppar upp idéer i mitt huvud hela tiden. Lite för ofta för mitt eget bästa tror jag bestämt – för jag vill genomföra dem alla (vilket inte är realistiskt rent tidsmässigt). John brukar säga att jag borde ha en anställd som genomförde alla mina idéer, för själv blir jag så frustrerad över att jag har 100 idéer, men har bara tiden att genomföra en enda. Det här idémakeriet har mycket att göra med min uppväxt tror jag. Min mamma har alltid peppat mig och min syster att hitta på tokigheter. Det finns inga rätt eller fel – bara en värld av spännande fantasier. Hon är en enorm förebild i sin otroliga kreativitet. Sedan ska tilläggas att jag är uppväxt på landet, flera kilometer från närmaste kompis. När jag kom hem från skolan fanns ingenting att göra. Vi hade inga TV-spel, inga kanaler på TV (om man inte tyckte att det var intressant att titta på test-TV), inga vänner i närheten – det fanns absolut ingenting serverat. Lite som att sitta i ett vitt rum utan saker och sedan försöka hitta på saker att göra. Och lite där tror jag att detta idésruteriet tog sin fart …
Drivet kommer från att jag vill genomföra allt jag kommer på och drömmer om. Det är omöjligt, men jag försöker så gott jag kan …

john by emmasvintage

Q: Hur gör du och John för att hålla kärleken vid liv när ni båda verkar ha supermycket att göra? Ni är så himla gulliga ihop alltså! 🙂 Kram!
Hanna
A: Ja, det är en bra fråga. Det viktigaste för oss är att skapa kvalitativ egentid. Kvällar då vi sitter vid köksbordet, äter middag och pratar. Vi vet nämligen att vi båda är experter på att dra i gång olika projekt, peppa på att se en TV-serie eller sitta i våra egna små världar. Ibland kommer vi till en punkt – när vi inser att vi fysiskt har varit i samma lägenhet flera kvällar i rad, men varit i de där små egna världarna – då vi känner att det finns en distans mellan oss. Då behöver vi prata. Massor. Sätta oss ner eller gå en promenad och få varandras 100-procentiga uppmärksamhet.

Q: Åh, så läckert!
Vart har ni fått tag på de tjusiga popcorn påsarna som ni hade på ert Vintageparty på Norstedts?
Cickan
A:  Hej! Just de här popcornpåsarna har Lollo köpt på Etsy.com! Hur fina som helst, eller hur?

Q: Jag älskar att din blogg är pastellig och vacker och du verkar så himla positiv – det gör min vardag mycket roligare. Det är alltid en fröjd att klicka in här!

En fråga: Jag ska ner till storstan en helg och skulle vilja ha bra tips på härliga second hand-/vintagebutiker. Jag har inte tid att gå på så många ställen, kanske två stycken, om de inte ligger väldigt nära varandra. Så, har du några bra Stockholmstips för en norrlänning?

Eveline
A:  Hej Eveline! Tack för de fina orden. Om jag vore du skulle jag antingen åka till något av Stockholms alla vintagekluster. Första alternativet är att åka till Odenplan och pricka in Old touch (Upplandsgatan 43) och Epok Antik och Kuriosa (Odengatan 83). Ett andra alternativ är Zinkensdamm där du kan pricka in Beyond retro (Brännkyrkagatan 82), Myrorna (Hornsgatan 96), Judit secondhand (Hornsgatan 75) och Brandstationen (Krukmakargatan 22). Ett tredje alternativ är SOFO där du i ett kör kan gå till Lisa Larsson (Bondegatan 48), Stadsmissionen (Skånegatan 75) och Beyond retro (Åsögatan 144). Stort lycka till!

blommor emmas vintagerosor blommor emmas vintage

blommor emmas vintage

Q: Taack för finaste bloggen! Blir alltid så peppad o glad när jag tittar in 🙂
En, kanske udda, fråga: Jag tycker det är svårt med snygga krukväxter. Har själv lite 50-talsinspirerat hemma och mycket i rött. Men får inte till det med växterna i fönstret. Vad hade du satsat på? Vad har du själv? Grönt eller färgglatt? Stort eller smått?

Tack på förhand!
Kram!
Lina
A:  Kul att man kan peppa lite! Och ingen fråga är udda, tro mig! En klassiker är ju pelargoner som finns i många fina färger. Jag har själv både röda och ljusrosa pelargoner hemma hos mig. Även novemberkaktus är en vacker blomma tycker jag. Sedan är jag ett fan av Porslinsblomma, som är en klängerväxt med underbara blommor som ser ut att vara gjorda i porslin. Har ingen själv, men tycker att det är enormt vackert runt ett gammalt fönster.
I mitt hem finns inte jättemånga växter under vinterhalvåret, förutom pelargonerna.  Istället satsar jag på att då och då köpa snittblommor till köksbordet. Det känns otroligt lyxigt, vackert och vårigt. När det vackas vår och sommar däremot, ja, då fyller jag köksfönstret med kryddväxter, sår spännande blommor i drivlådor och förbereder mig på ett miniträdgårdsland.

paris guide by emmasvintage

Q: Fine Emma, jeg mener å huske at jeg engang leste om dine beste Paristips på bloggen din. Men jeg finner ingenting om Paris… kan det stemme?
Nadja
http://www.unadostres.blogg.no

A: Hej Nadja! Du finner min Paris-guide här. Uppdaterad och välfylld. Trevlig läsning (och tittning)!

Loading Likes...

2. En bild på dig hemma.

  • Kommentarer på inlägget:3 kommentarer

emmas vintage midsommarkransen silversaga

2 december. Den andra luckan i Emily Dahl-kalendern innehåller en bild på mig hemma. Bilden är tagen av den eminenta Silversagan, för tidningen Älskade hem (numret där du kan se min och Johns lya i kommer ut i butik i vår). Här sitter jag i mitt vardagsrum, omgiven av koffertar, fåtöljer och pinaler. Loppisfynd, auktionsfynd och en och annan egenihopknåpad grej. Det enda som är nyinköpt är soffan. Och det är också den enda möbel jag inte riktigt gillar. Den är praktisk. Det är inte jag. Men vi kan se det som en del i mitt förflutna. Jag har ju faktiskt jobbat på IKEA Kungens Kurva samtidigt som jag pluggade till journalist.

Drömmer om en rosa eller vinröd Carl Malmstens-soffa, modell Samsas, och ännu fler Emma-fåtöljer.

Detta ser du: Flitigt använd kakelugn. På kakelugnen ser du en minisamling av tändsticksaskar. Några har jag hittat på loppis, andra har jag fått i små fina paket av er bloggläsare. Emma-fåtölj, fyndad på Gengåvan i Karlstad för en spottstyver, oljelampa som jag och John hittade på en loppis på Gotland, soffa från IKEA, grå fåtölj från Myrorna i Ropsten, trearmad lampa från Tradera (just ja, lampskärmarna är också nya, inhandlade på Elektriska Svea på Hornsgatan), tavlor gjorda av egna fotografier, upphittade tidningar, vykort och loppisfyndade notblad. Plus en fin tavla som jag och John har fått av min mormor Ulla i bröllopspresent. Alla ramar är loppisfynd. Skolplansch med örn som är en julklapp från John till mig, svart koffert från Myrorna i Skärholmen, vit koffert som är upphittad och en matta som John köpte för 300 spänn på en antikbutik i Midsommarkransen. Kuddarna är antingen secondhand-köp eller sydda av moi.

Loading Likes...

Slut på innehåll

Det finns inga fler sidor att hämta