I nya numret av Expressen Leva & bo delar jag och Louise med oss av våra bästa Afternoon tea-recept. Vi bjuder på pyssel och dukar upp till det där kryp in-myset man vill ha just i februari. Jobbet är plåtat av Emily Dahl (hennes fina bilder kan du se i tidningen, bilderna du ser här snappade jag i farten mellan miniscones stod i ugnen).
I väntan på att ljusen ska tändas och sista piffet innan plåtning. Spring å köp vettja!
River av sista månaden av 2013 i en rasande fart (för sedan har jag något alldeles extra att visa er! Peppilipepp!) och säger hejdå till ett boksläpparår, med världen mest fantastiska roadtrip-semester, dopp i havet och Vintagefabrikspepp.
Så här såg mitt 2013 ut (hej då och vinkvink):
– retronostalgiska rosettfrisyrs-januari – jazzande födelsedags-februari – virvlande Vintagefabriks-mars –boksläpps-april med nattlinnesfotografering – ett vårvackertmaj med nagg i kanten
– midsommardoppat, Paris-toppat juni.
– roadtrippat fransos-juli – med lite Italien på
– salta augusti med gryningsfester och guldskor
– höstlängtande dim-september –bittersweet symphony-oktober – stapplande steg-novembermed remake och DIY
December börjar snölöst, men projekten haglar. Hoppar in på mitt gamla kneg Bonnier när de ska relansera Damernas.se, arrangerar julmarknaden En snällare julmarknad och river av lite frilansjobb däremellan.
Följer Emily Dahlsberätta om-julkalender slaviskt och visar bland annat upp en väl tilltagen dröm-önskelista. Saker som jag önskar att jag behövde så att säga.
Publicerar bilder från E-festen i en rasande takt. På Edie Sedgwick.
Och min kära vän Mick som är utklädd till mig. Gotta love him.
Knåpar ihop en adventsljusstake av en sockerkaksformen. Idén snor jag hänsynslöst från ett DIY-jobb från tidningen Älskade hem som mina ladys Linda och Lollos gjort.
Köper mig en ny (?) bricka på Emmaus – där jag också passar på att inhandla ungefär alla mina julklappar.
Låter er följa med under showmattan, under ett viktigt performance hemma i Värmland.
Inte helt nöjd. Någon i familjen fick teatergenen, den andra fick scenskräck och försöker springa ur bild.
Myser in med näsan i den här pälsen och får ett kurr som tack.
Pyntar med adventsstjärna i sovrumsfönstret. Tok för sent, men ändå.
Fullkomligt väldrar mig i sommarbilder och längtar efter sommaren så mycket att jag tar på mig den somrigaste (och tunnaste) klänningen jag äger. Ångrar mig utanför ytterdörren.
Vintagefabriken anordnar En snällare julmarknadtillsammans med Stockholms stadsmission – till förmån för personer i hemlöshet – och det blir en enorm succé! Flera hundra vallfärdar till Midsommarkransen och hjälper till att skapa en varmare högtid för de som inget har att fira.
Överraskar Lina med ytterligare en möhippa. Hon stack nämligen till New York för att gifta, och vi hann bara överraska henne med en möhippe-brunch. Möhippa – andra delen – går av stapeln på Vintagefabriken där jag och Lollo rattar upp vår möhippe-reportoaroch håller en kurs i hur man skapar vintagefrisyrer.
Våra vänner lyssnar noggrant när vi berättar om frisyrhistoria och ger våra bästa knep för att få de där perfekta lockarna i håret – som håller hela dagen.
Efter frisyrkursen (behöver jag säga att jag inte hann att fixa mitt eget hår? Hej babyhårsfason) kilar vi hem till Lisa och avnjuter en underbar middag.
Några dagar innan jul åker jag hem till Värmland och pustar ut efter en hektisk höst utan andningspauser.
När jag kommer dit har min syster inrett gästhuset för mig, John och lilla Sockan. Vi som har trängt i hop oss i mitt gamla rum i stora huset har helt plötsligt lite mer svängrum. Och Sockan kan springa fritt utan att pälsa ner för allsköns allergiker.
I gästrummet luktar det vilsna somrar och förhoppningar. Hit flyttade jag ut när jag var 12 år och började känna mig som tonnis, och så bodde jag här varje sommar tills jag fyllde 16 år och flyttade in till stan. De där somrarna alltså. Sov med öppen dörr, lät dörrens draperi blåsa i vinden och katterna komma och gå som de ville. Jag hade en TV som jag kunde se läskiga nattfilmer på, en stereo som skrålade långt in på natten och en hög med dagböcker som låg helt öppet på nattduksbordet. Det här var min borg.
Tar på mig lantis-jackan, kvistar ut i skogen och hugger mig en gran. Sedan firar jag julafton. Men det är en annan historia.
Kram och tack alla ni som har följt, kommenterat, tjoat, hurrat och gett mig pepp och stöd genom ett berg-och-dalbane-år med spetsiga sopbubble-toppar och svarta fis-dalar som nu är till ända. Ni är bäst. Sådetså.
Då fortsätter vi vår resa genom 2013 års spektakulära händelser, vardagsfina moments och de där små tingen som sätter standarden för ett vackert år.
2013 års sammanfattning – hittills – hittar du här:
November börjar med höstkappa och trottoarpromenad ner för en vackergata på Kungsholmen. Ömsom fragil, ömsom nervös, ömsom peppad. Som en 7-åring inför första skoldagen. Jag och John gör nämligen vår första utflykt utanför vår sorgekokong, för att gå på kakkalas. Bästa tänkbara!
Volang-Linda fyller fina 30 år och firar med kakmaraton.
Och jag får träffa det här charmtrollet. Chaplin.
Blir varm i kroppen bara jag tänker på denna nymänniska.
Vintagefabriken festar till november-mörkret och bjuder in en hel hög med härliga människor till VIP-kväll!
Packar min väska och tar tåget ner till Varberg för en helg. Andas nya tankar, sänker stressaxlar och värmer frusna på Lenin-badet.
Brygg-ballerinas. I november.
Är här tillsammans med de här galningarna. Hela min familj. Mamma, pappa, syster, svåger och så John som inte är med på denna bild.
Ett nytt nummer av Älskade hem kommer ut i butik, där jag och Lollo har stylat både omslag och ett vinterjobb.
Går på UnderbaraClaras smarta Saltåkvarn-frukost med viktiga panelsamtal, och ögon-njuter av det här.
Klär mig i isande nyanser och längtar efter snö, pulka och julemys.
Lär mig sticka på Vintagefabrikens stickningskurs, tillsammans med ett hav av härliga människor. Som Karoline.
Samlar löv ute i parkerna och stylar ett höstjobb som kommer ut i en tidning hösten 2014.
Visar stolt upp mitt och Johns pysselprojekt! Resultatet av några veckors kokongande blir (bland annat) detta. Vårt slitna mahognyskåp förvandlas till ett mintgrönt vitaminpiller. Precis vad vi behöver i grå-november.
Säljer min fina 1950-talsradio till världens gulligaste people.
– retronostalgiska rosettfrisyrs-januari – jazzande födelsedags-februari – virvlande Vintagefabriks-mars – ett vårvackertmaj med nagg i kanten
– midsommardoppat, Paris-toppat juni.
– roadtrippat fransos-juli – med lite Italien på
Virrvarriga vägar i Frankrike och Italien övergår i brummande Gotland-landsvägar i lånad bubbla. Vi springer i gång bilen i Hemse – till lokalbefolkningens tjut – och rullar längs dammiga vägar till fyren i När. Jag, Erik och Mick sitter i baksätet och skumpar, John spelar Beatles på hög nivå, Max sitter shotgun och pratar – allt medan vägarna slingrar sig fram i varma augusti.
Varje år får jag åka hit, till underbara Gotland, med några av mina allra bästa finvänner. Till min vän Micks sommarställe, med middagsberså, latdagsskugga och alldeles lagom med plats för fotboll och dunkkurragömma. Jag är evigt tacksam varendaste sekund jag är där. Och håller kvar känslan in i kallaste januari.
Torn är det bästa John vet. Fyrar i synnerhet.
Lat-eftermiddagar blir varm-kvällar, vi hoppar i plurret från piren och tävlar i vackraste seglingen ner i vattnet.
Efter bad är det dags att grilla. Det gör vi varendaste kväll och tycks aldrig tröttna. Vi turas om att cykla till bonden för att köpa grönsaker. Och just den här dagen var det min tur. Nydoppad med sommarvarmshud.
Drömmer om Gotlands-torp och vill så innerligt lantisfixa och byggardona att jag får värk i bröstet.
Guppar tillbaka till fastlandet, möter upp Volang-Lindapå tågstationen och tillsammans åker vi hem till mitt Värmland. Packar upp kappsäcken och hänger upp en alldeles speciell skapelse på vädring, min 30,5-årsfestklänning.
Tillsammans med Lollo, Linda och Silversaga roddar jag pyssligt jul-jobb för Amelia jul – på årets varmaste dag. Jag skrotar runt i shorts, sjunger julvisor för att komma i stämning och känner svettpärlor i tinningen.
Värmland visar sig från sin allra vackraste sida när ett hav av vänner anländer till mitt barndomshem.
En lördag – under blixtar och dunder – firar jag nämligen min födelsedag (ett halvår senare) med ett Garden party på den bästa plats jag vet.
Vi dansar till solen går opp.
Några dagar efter festen är det dags för årets viktigaste sommartradition (jämte Gotland). Tjörn. En tradition som hållit i sig sedan jag var sju äpplen hög.
Salta morgondopp, väldoftande ljung, dammande grusvägar, Nogger från kiosken, vattenkrig med min syster, krabbor från Skärhamn och minst ett besök på Härön är kutym.
I virvlande vindar och från karga berg kastar vi oss i plurret. Flera dopp om dagen ordinerad (utöver morgondoppet) och saltet ska vara kvar på kroppen och i håret, så att man känner den där sträva känslan.
Kryper in i Johns tröja – som luktar kärlek och värme.
Härön från Kyrkesund.
Hittar nya sagovägar och jag försöker ta kort med ögonen. För det här vill jag minnas hela livet.
Åker båt över rosa hav och vinkar adjö till semester.
För snart är jag tillbaka i Stockholm. Salta hårtestar byts ut mot nytvättat hår, moringadoftande hud och elegant handväska. Badkläderna läggs i lådan och de stora strandväskorna hängs in i garderoben.
Formexar mig en sväng.
Och säljer godbitar ur min garderob på Blocket-loppisen. Eller Blockisen som jag råkar säga stup i kvarten.
Återförenas med min vapendragare Lollo, sommarcyklar in till Södermalm och besöker Swedish Hasbeensför att kika på deras höstkollektion.
Miriam och jag hittar varsina (nya) favoriter ur kollektionen (förutom våra hearts då).
Smiter i väg – under stort hemlighetsmakeri – till badhus, söderhöjder och till kanaler för att jobba med boken Vintagefrisyrer tillsammans med Retroella-Sarahoch Martina Ankarfyr.
Tar på mig mina nya golden shoes från Swedish hasbeens och laddar inför …
Från murrigt cinematek med vinröda sammetsgardiner till en pastell-pralin. Jag tänkte visa de första bilderna från vårt omgjorda vardagsrum för er.
Det bruna, slitna skåpet har vi slipat och målat grönt, bruna koffertar har bytts ut mot svarta, en tradera-fyndad lampa har lagats och polerats upp. Dessutom har vi just börjat bygga på en pysselhörna – något både jag och John har drömt om att ha.
From cosy cinema-ish living room with burgundy velvet curtains to a pastel confection. I thought it was time to show you the first images from our redesigned living room. We decided to paint the brown, worn cabinet green, replace the brown trunks with black ones and repair and polish an old lamp that we found at Tradera (Ebay) . Additionally, we have just started to build a craft corner – something both me and John have dreamed of having.
Några favorittavlor finns kvar, medan andra har lagts undan i väntan på vägg. Här hittar du en Paris-karta, en bild från Chanel Moscou-kollektionen och ett inramat notpapper.
Some favorite paintings and posters remain, while others have been put away – waiting for a wall.
Lite så här ser det ut i vår pastell-pralin till vardagsrum just nu.
Tvåarmad lampa, gröna flaskor och ett par koffertar.
This is how it looks (in one corner of the room) right now.
På Instagram lovade jag att lägga upp några bilder på mina spraymålade DIY-projekt (förutom min randiga cykel). Jag älskar ju sprayfärg, så jag tar liksom varje tillfälle att spraya loss, förändra, förbättra och försköna.
Här är exempelvis ett par gamla konservburkar som jag använder som vaser. De går så klart att använda som både pennburkar och odlingskrukor.
Mina galgar. Det är vanliga trägalgar som jag har ruggat upp med sandpapper och sedan spraymålat. Metalldelarna tejpade jag in i maskeringstejp för att de inte skulle få färg på sig.
Mina knalliga klädnypor som hänger i mitt kök. De håller upp allsköns vykort och fotografier på väggen. Sprayfärgerna är inköpta på Highlights i Stockholm. De har alla möjliga härliga kulörter!
Som ni vet så älskar jag att pyssla, och till viss del är det vad jag livnär mig på nowadays. Bredvid bloggandet, stylistandet och frilansjournalisteriet.
Exempelvis har jag gjort några pastlliga DIY-projekt under temat “gå bort-presenter” för Amelia Vår som finns ute i butik nu. Bland annat det här spakittet med doftljus, handgjord tvål och kroppsskrubb.
Och för barnkalaset och dopet sådana här klossar.
Det finns ju inget bättre än att bygga upp – och riva ner – klossar när man är tre äpplen hög. I tidningen visar jag även hur man gör en molnmobil som man kan hänga över spjälsängen. I molnmobilen hänger små luftballonger.
En pärlkrage kan man göra enkelt av gamla pärlhalsband. Fungerar bra som födelsedagspresent och studentpresent.
Glad påsk alla underbara sailors! Nu väntar några riktigt lata dagar, med matfrosseri och äta ägg-tävlingar. Sådant som hör påsken till helt enkelt.
Och så en rejält påskmiddag så klart.
Om vi på Vintagefabriken (jag, Volang-Linda och Vintageprylar) får välja så dukar vi upp till ett pastelligt påskbord, där det mesta i dukningen är hemmapysslat eller kommer från återanvända loppisfynd. Miljö- och budgetsmart. Våra älsklingsord.
För allt inte tala om pyssligt.
Äggen har jag färgat med karamellfärg. Jag doppade dem i en skål med vatten och karamellfärg och torkade av dem med hjälp av papper. De behövde bara ligga i någon minut eller två. Vill du ha starkare färger är det bara att låta äggen ligga i längre.
Det poppigt rosa plastfatet har jag fyndat på Myrorna för 10 kronor och duken är ett påslakan som också kostade runt en 10:a.
Ägg kan med fördel användas som solglasögon också.
Istället för fat använder vi en plåtburk för påsk-bakelserna. Denna burk används till vardags som müsli-burk hemma hos mig. Så om hungern tryter på påskbordet kan man ju alltid ta en näve müsli.
De här magiskt goda cupcakesen har Volang-Linda gjort och Vintageprylar-Lojsan har gjort små vimplar av cocktailpinnar och washitejp. Jag föråt mig på dessa cupcakes. Det gick helt enkelt inte att sluta äta dem. Kanske kan få Volangen att skriva ut receptet på sin blogg? Ping Volangen!
Istället för äggkoppar har vi använt snapsglas i kristall. Pris? Fem spänn på loppis. Runt ägget har vi knytit ranidgt snöre och fäst en bordsplacering. Vid den här platsen ska min syster Ellen sitta.
Påskharen finns! I servettform i alla fall.
En gammal kopp blir godisskål.
Den gröna leksaksbilen – som vanligtvis står på mitt nattduksbord – praoar som bordsdekoration.
Tadaa!
Istället för att köpa plastkrukor att så i kan man plantera skott i äggskal. Lagom små och passar så klart i en gammal äggkartong.
Här ska John sitta.
Böcker i dukningen – världens bästa grej. Det blir liksom ett stilleben och dessutom kommer blommorna upp lite i höjd vilket gör att dukningen ser maffigare ut.
Världens bästa vintagefabrik.
Volangen.
I påskriset har jag hängt upp äggskal och skrivit “Glad påsk”. Himla fint blev det om jag får säga det själv. Och enkelt. Man kan ju lika gärna använda färgade äggskal om man tycker att det är knepigt att skriva. Mindre enkelt var det däremot att få bokstäverna att dingla åt samma håll, så man såg vad det stod.
Och så lite citronlemonad till de söta bakelserna.
I senaste numret av Amelia hittar du ett stycke bröllopspyssel som jag har gjort, närmare bestämt i tidningens brud- och bröllop-bilaga. Jag tänkte visa några bilder som jag tog bakom kulisserna under plåtningen.
Bilderna i tidningen har bästa Martina Ankarfyr tagit, tillsammans med sin fotoassistent Jeanette Seflin. Ps. Spana in Jeanettes blogg Kuriosakabinett, det är sockerdricka för ögonen.
Men de här bilderna har som sagt jag tagit.
Fler bröllopspyssel och temaidéer hittar du i nya numret av Amelia. Spring å köp vettja!
Translation!
In the latest issue of the swedish magazine Amelia you will find a piece of wedding DIY that I have made, specifically made for the magazine’s bridal and wedding-section. These pictures I took on set, it’s a kind of behind the scenes-ish. The pictures in the magazine is taken by the photographer Martina Ankarfyr, along with her photo assistant Jeanette Seflin. Ps. Check out Jeanette’s blog Kuriosakabinett, it’s sparkly lemonade for the eyes. Just love it. More wedding DIY and theme ideas can be found in the new issue of Amelia.