Dagens DIY-projekt: En gunga (till)

  • Kommentarer på inlägget:4 kommentarer

Hej och halloj!
Alltså vilken dag!
Gassande 24 grader gotlandsvärme och timmar som flög i väg i ett huj.  Vet på riktigt inte vad jag gjort i dag. Eller alltså jag har gjort massor, men nu vid 21:49-rycket är allt som en dimma. Men en sak har jag gjort vet jag bestämt.
En gunga!

gunga stol DIY trädgård barn sommar

Mina kids älskar ju att gunga, så jag hängde upp en stol i ett träd vid sidan av huset. DPå den här sidan är vi sällan, så jag tänkte sakta men säkert överta den.
Gungan hänger precis intill fårhagen och med solen som strilar in genom päronträdet bredvid. Det bästa? Den här gungan håller garanterat för en vuxen.
Vi har ju en EU-pall-gunga i vårt gamla äppelträd, men den vågar jag inte gunga på. Är tog för rädd om det där gamla äppelträdet. På på tal om det: Tack för alla tips om upphängning av gunga för att värna äppelträdet. SÅ bra! Jag har nu konstruerat om upphängningen så den inte skaver på trädet och även gjort samma sak på den nya gungan.  gunga stol DIY trädgård upphängning hänga upp

Så här blev det! Jag har använt rep, två metallriingar och en stol. Och en hög stege för att nå upp till de där höga grenarna. På äggelträdet har jag även lagt lite väv under repen, så att de inte ska skava för mycket. Ska visa någon dag.
Sjukt nöjd över dagens DIY-projekt är jag i alla fall.

gunga stol DIY trädgård upphängning hänga upp torp

Loading Likes...

Kräftskiva på vinden!

  • Kommentarer på inlägget:2 kommentarer

Hej och god (jättesen) kväll!
Skulle ju ha bloggat långt mycket tidigare, men har plåtat juljobb (BJÄLLERKLANG!) med Emily i studion. När jag röjt granris, haft barr ända in i långkalsongen och lagt ner den sista lilla spjärnade julstjärnan ringde förskolan och berättade att Bodil hade 39 graders feber.  Igen.
Kidsen är så taggade på vabruari att de inte kan hejda sig. Så imorgon blir det halvdagsvabb och sedan ska jag kirra jobb.

Nåväl. Nu tänkte jag att visa vad jag hade för mig igår. I arla morgonstund kånkade jag upp stolar och bös en trappa – upp på vinden.

Där finns nämligen en helt FANTASTISK vädringsvind som jag har fått tillåtelse av föreningen att använda för en plåtning. Vinden har ett nött, gammalt golv, hundra krokar för att hänga upp tvättlinor i och ett fönster som sprider ett helt underbart ljus. Perfekt för plåtning med andra ord. Hoppas så innerligt att de här gamla utrymmena får vara kvar och tas om hand med försiktighet, för de är ju så vackra där de står. Som att tiden har stått still.

Här ligger gamla tidningar kvar och det är så där vindskallt att det ryker under näsborrarna när en är däruppe. 

Vid lunch anslöt Emily. Medan jag dukade upp, klättrade på stolar, hängde upp lampslingor, kånkade och stökade runt plåtade Emily. Och ja, ni kanske kan ana temat?

Kräftskiva!
Mitt jobb alltså. Älskar det! Jag får fira jul i augusti och äta kräftor i januari (för jojomänsan, min kompis Nina kom över på kräftskiva på kvällen efter plåtningen). 
Lekparksparkasen på!

Kamrorna smattrade på. Emily plåtade jobbet (hon har även några bilder på sin blogg som jag tycker ni ska kika in) och jag plåtade de här bilderna. När eftermiddagen kom var vi klara. Sedan väntade timmar av kånk, stök och städ igen. En liten strimma kräftskiva omhuldad av en jädra massa kånk helt enkelt. Lite så alla mina jobbdagar ser ut när jag tänker efter …

Loading Likes...

DIY: Smidigt postfack som sluktar bös

  • Kommentarer på inlägget:2 kommentarer

Hello!
När jag bloggade den här bilden i förra veckan så ramlade det in massor av frågor kring postfacket (som slukar dräll, bös, räkningar = sådant som oftast bildar små högar i hemmet) på bilden: hur har jag gjort det? Jojomänsan, det ska jag berätta nu.
Här kommer ett litet DIY nämligen:

Du behöver: 
träskiva (funkar finemang med spillbitar)
cirkel eller figursåg
sandpapper
trälim

Gör så här: Måtta ut hur stort du vill att postfacket ska vara på en träskiva och markera med med en penna. Jag valde att göra facket 25 x 30 cm så det lätt skulle kunna sluka räkningar i A4-format. Såga ut efter markeringarna med hjälp av en cirkelsåg eller figursåg (när du väl har bemästrat sågmaskins-avdelningen så öppnar sig en helt ny värld av pyssel och DIY kan jag lova). Använd den utsågade skivan som mall för att göra ytterligare en skiva i samma format. Nu är det dags att göra undersida och botten. Måtta och såga ut sidorna till postfacket (4 x 30 cm). Limma ihop framsidan med sidorna och sätt dit bakstycket. Låt torka (använd gärna tvingar om du har, annars går det bra att lägga en hög med böcker på arrangemanget). Mät hålet i botten och såga ut en bit som passar för att täcka det. Limma fast och torka.
Jag målade hela postfacket i samma färg som köksväggen eftersom jag ville att det skulle smälta in i inredningen. Bästa grejen!

Ps! Tips innan du fattar tag i cirkel- eller figursåg: starta alltid maskinsågen i fri läge. Alltså: se till att inte sågbladet ligger mot skivan när du börjar såga för då kan den flyga opp.

Loading Likes...

Busenkelt DIY till barnrummet

  • Kommentarer på inlägget:9 kommentarer

Novembers gråaste jag har jag pysslat med det här:
– garnnystan
– garnmollsmall
– sax
– metallring utvunnen ur en gammal lämpskärm

Vad ska detta bli då tänker ni? Jo, det ska jag visa!

Först och främst gjorde jag ett gäng garnbollar i rosa, senapsgult och blått …

Boll in the making här …

Därefter band jag opp alla bollarna på metallringen. Jag började med de här tre, sedan började de trassla ihop sig, så då hängde jag opp metallringen (med hjälp av fyra garnbitar) och fäste resten av bollarna med jämna mellanrum och på olika höjder.
När jag var klar hängde jag upp den …

… ovanför Majkens säng.

Lätt som en plätt, fint som snus och Majken älskar den!

Loading Likes...

Bebissängen fixad och klar!

  • Kommentarer på inlägget:8 kommentarer

bebissäng vintage spjälsängsskydd spjälsäng järnsäng emmasvintage

Nu står bebisens första säng klar i väntan på ankomst. Den gamla sängen hittade jag och John hos antikhandlaren här i Midsommarkransen. bebissäng vintage spjälsängsskydd spjälsäng järnsäng paris emmasvintage

Spjälsängsskyddet – som följde med när vi köpte den “stora spjälsängen” på Blocket har fått ny kostym. Jag har klippt av det så att det passar sängen och så har jag piffat upp med blommigt tyg som Lollo hittade på Tygverketbebissäng vintage spjälsängsskydd spjälsäng järnsäng örngott emmasvintage bebissäng vintage spjälsängsskydd spjälsäng emmasvintage

Och där i sängen finns loppisfyndade örngott …bebissäng vintage mjukdjur virka spjälsäng emmasvintageOch de här söta sakerna som jag fått av U N D E R B A R A MajaMajas manufaktur som håller kurser i stickning och virkning på Vintagefabriken. Just de här mjukdjuren lärde man sig virka på den förra kursen. Jag hade signat upp mig att vara med och var så peppad att det jag höll på att gå i bitar.
Men tyvärr sa gravidkroppen nej, sammandragningar höll mig sängliggande och jag grämde mig SÅ att jag missade kursen. Så förstå lyckan när de här kom på posten häromdagen.
Tusen och åter tusen tack Maja (och Värmland 4-ever!).

Loading Likes...

en måndagslista.

  • Kommentarer på inlägget:2 kommentarer

_MG_7555

Vecka 7 börjar med morötter (jag brukar få det av John i en liten kopp, som försnacks innan middagen) i sängen och pannkakspepp (det jongleras stekpannor och smet i köket i detta nu).
I väntan på middagen så tänkte jag lista veckan som kommer.

På gång: Det är sista jobbveckan på Amelia, vilket betyder fullt jobbfokus framåt. Därefter latdagshelg, strösslat med pyssel, fix och de sista ärendena inför bebisdimman som finns därframme någonstans.
Så ska en väl packa den dära BB-väskan också tänker jag mig.

Bloggsneakpeek: Förutom att jag ska svara på fler av era frågor, så kommer inlägg från helgen, min födelsedag och (fanfar!) världens finaste babyshower. Jojo, minsann. Igår blev jag totallurad, kidnappad och bortskämd med babyshower av en hög vänner. Gullisar! Mitt nostalgiinlägg var mäkta poppis, så hinner jag slänger jag upp fler bilder från tidigare bloggar. Låter det som en plan?

Ser fram emot: Jag har ballat ur. Förra veckan berättade jag om mina Tradera-köp som jag längtade så mycket efter. Har jag slutat klicka hem bebiskläder? Nej.
Nu stampar jag så mycket av förväntningar att preggokroppen dallrar i februarikylan. Ser så fasligt mycket fram emot de där paketen. 

Loading Likes...

9 bloggar som jag älskar (och det gör du nog också)

  • Kommentarer på inlägget:21 kommentarer

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om min spricknyfikenhet på er som läser min blogg. Med en önskan om att få lära känna er bättre.

Jag dammade av en tips-klassiker “Har du en blogg som jag älskar“, där jag uppmanade er att tipsa mig om era bloggar och Instagram-konton.
Det ramlade in så mycket U N D E R B A R A, gripande, roliga, personliga, tankeväckande, inspierande och fullkomligt geniala tips att jag blev helt … knockad. Därför har jag inte hunnit återkoppla. Jag har helt enkelt suttit försjunken i era liv, med fånleende på läpparna, tårar i ögonen och ett bultande hjärta.
Men nu så har jag satt ihop en liten lista över några bloggar som ramlade rakt in i hjärtat på mig (ni ramlar snart vidare in i favoritblogg-listan i sidebaren här bredvid). Listan över Instagram-konton som jag älskar kommer nästa helg.
Gå gärna in och klicka dig igenom tips-listan (det här är bara ett axplock av alla underbara tips) och fortsätt för all del att tipsa – om både om era bloggar och instagram-konton.
Blir jag översvämmad av tips kommer det helt enkelt fler inlägg =)
Trevlig klickning, läsning och tittning – och tack för att ni delar med er.

3gjort1

1. Underbara Tiril fångar livet på den norska landsbygden med sådan känsla att jag blir helt knäsvag. Filmiskt vackert och helt omöjligt att slita ögonen ifrån. 
–> Sitrende.net

234

2. En favorit (även på Instagram ska tilläggas), är den stilistiska fullträffen We used to dance. Jag är oerhört svag för Emmas geniala, prydliga stilleben, kreativitet och finess att fånga de där små ögonblocken. Som katten med rabarbern.
–> Weusedtodance
241 236

244  dsc_1162_54761950e087c352d14459bc

3. En fullkomligt sprudlande blogg – full till brädden med DIY-tips, smart tips och handfast inspo. Jag blir helt mållös – och imponerad – av Sandras enorma kreativitet. Det är en alldeles särskild plats av internetz, det är helt klart,
–> Atiliodsc_1757_5492f9d8e087c353ac2e174e dsc_8072_54a4fb802a6b220d1f521286 dsc_9395_53763766ddf2b3013f4f73ae_54a4f8dc9606ee0b1f8c5908

13079330964_059ac65cd1_o

4. Inne på Vardagskonst, får du en stor dos värme, inredning, katt- och hundgos och en annan växande gravidmage – fast i hippeklänningar.
–> Vardagskonst.se13078950085_975f15742f_o

g1

img_6480_54397fb32a6b2233efa8d644

5. Ni har ju säkert redan koll på Karoline, men jag vill ändå ta tillfället i akt (och en ypperlig ursäkt) att tipsa om hennes blogg. För Karoline är en fantastisk människa, med så mycket värme, humor och sprudel i blicken att man bara faller pladask.
–> Karolines vintage

Skärmavbild-2015-01-08-kl.-16.50.34

6. Som ni säkert vet vid det här laget är jag själv ingen vidare kock, men desto mer njuter av av andras kunskaper. Som den här knalliag matbloggen – skriven av Berlin-baserade Marie-Louise. Hon gör små laga mat-filmer med vegetariska recept som jag bara inte kan slita ögonen från.
–> Makkis-mashhudkräm

7. Inne i Evelinas ekologiska värld finns så mycket inspirerade för den miljömedvetna att ögonen plockar ur mig. genom hennes pyssliga tips kan du lära dig att göra din egna ekologiska hudkräm, eget schampo, kroppsskrubb och ansiktsmask. Och dessutom en massa nyttiga, ekologiska må bra-recept.
–> Evelinasekologiska.sekryddor skoputs

picmonkey_collage2_54a6e2ed2a6b22682e4caceb

8. Bubblande bloggen Polichinelle.se är lite som en förväntansfullt vitaminpiller. Härliga bilder, med rappa, pillemariska bildtexter. Och jag vet inte vad det är, men jag blir på sådant himla bra humör av att se de där pigga ögonen.
–> Polichinelle.se

IMG_20140531_181109_resized

9. Den sista bloggen jag vill tipsa om denna söndag är Malin Bohms vackra tillhåll i bloggbruset. Där plockas det svamp, sys miljösmarta klänningar och så lever hon i ett gammalt hus som en gång tillhört hennes mormor och morfar. En dos drömmigt lantliv. 
–> Malinbohm.se

Processed with VSCOcam with a5 preset IMG_0923

Loading Likes...

Uppsala – ses vi imorgon?

  • Kommentarer på inlägget:0 kommentarer

start-porträtt-3

I morgon bitti tar jag ett gäng böcker under armen och åker upp till Uppsala.
Mellan 11-13 kommer jag nämligen signera böcker, visa upp smarta julpyssel, föreläsa om hur du skapar en pyssligt, hållbar jul och duka upp ett miljösmart julbord – med massor av loppisfynd och DIY-tips.
Ses vi?

Vad? Pysslig dag med föreläsning och boksignering på Bobutiken
Var? S:t Persgatan 28 i Uppsala.
När? 11.00-13.00

Puss och hoppas vi ses!

Loading Likes...

Julpyssel i tidningen Hemlängtan!

  • Kommentarer på inlägget:2 kommentarer

start-porträtt-3

Halloj Uppsala!
I nya numret av Uppsalahems tidning Hemlängtan kan ni spana in ett gäng julpyssel. Fönsterdekorationer, pepparkaksgirlanger och julgranspynt är lite av det som jag delar med mig av.
Jag kommer också upp till Uppsala och föreläser den 6 december. Men mer om det när det närmar sig. Tills dess får ni lägga ögonen på min bambi-burk.

Hej svejs och trevlig måndag!

Loading Likes...

Torpar-mys och julpyssel i Amelia Jul

  • Kommentarer på inlägget:10 kommentarer

IMG_6923

I isande februari begav jag mig – tillsammans med Lollo och Isabelle – till Lollos söta lilla, lilla torp mitt ute på landet. Vi var påpälsade upp till öronen när vi rullade runt i snön och försökte fånga vintern på bild. IMG_6981-Recovered

Det är ungefär det sötaste torp som finns.
Jag knypplade ihop granrismatta och dörrkransar, medan Lollo förberedde underbara julpyssel inne i torpet.

Skärmavbild-2014-10-23-kl.-10.22.02

Och resultatet? Det kan du se i nya numret av Amelia Jul som är ute nu.
Här får du en liten tjuvkik …

IMG_0305

Loading Likes...

Slut på innehåll

Det finns inga fler sidor att hämta