Bästa tiden är JUST NU!

  • Kommentarer på inlägget:2 kommentarer

Eller ja, nästan i alla fall.
Men det är något visst med att fylla februaris dagar med fröer, sådder och – så klart TRÄDGÅRDSPLANERING!

Jajaja, jag vet. Vi bygger hus och har fullt upp. Men en liiiiiten trädgård kan vi väl få till?
Eller stor?

Mellan bygg, lerklining och fix på tomten pillar jag ner små fröer i kartonger och i odlingsbrätten. Sorterar och planerar. Och gröna, späda plantor av tomat, chili och physalis har redan kommit upp. Även purjon har sett dagens ljus.
Planen är att inte förkultivera så mycket jag kan, och skippa direktsådden.
Hur jag ska hinna plantera ut allt sen – det är lite av en gåta. Men att fylla februari med just det här, ja, det ger den här säsongen en extra guldkant.

Loading Likes...

Skördat trädgården på blommor, fröer och grönsaker

  • Kommentarer på inlägget:7 kommentarer

Innan vi fick bygglov och startade igång husbygget (och nedplockning av hus) så gick vi loss i trädgården. Otåliga odlare som vi är. Vi pallrade upp pallkragar, satte ner fröer och lökar, och jag byggde två gigantiska odlingslådor av spillvirke och gjorde hugelbäddar. Petade ner potatisar och hoppades på det bästa.
Sen kom bygglovet och det har varit fullt fokus på bygget. Den lilla trädgården (i ett hörn av vår tomt) har fått sköta sig själv.

Men det är sådan lyx att kvista förbi odlingarna, dra upp en liten, liten (verkligen skitliten) morot och se ringblommorna blomma. Vissa sakar jag jag totalt misslyckats med (morötter och majrovor), men desto bättre gick det med zucchini, grönkålen …

… och blommorna. Tänk att denna plats var stenlagd i våras – och nu prunkar blåklockor, rosensköna, höstaster, ballongblomma och till och med stockros.

Detta!

Lusthuset har fått ett bord och en massa stolar. Här har det ätits frukost och gräddats våfflor från tidig maj till sen höst.

Stockrosen har stått i kruka hela sommaren, men nu har jag grävt ner den vid lusthuset.

Här får den stå, och in med alla trädgårdsmöbler.
Nästa år måste jag banne mig måla taket i lusthuset. Och kanske även lusthuset.
Förmodligen kommer jag ha fullt upp med husbygget, men drömma kan en ju.

Här stod det ett växthus när vi köpte tomten, nu är det en fikaplats omgiven av gigantisk vinranka.

… Som i år gav vindruvor! Något plommonträd har vi inte på tomten än, utan dessa finingar är snodda från mammas trädgård. Men plommonträd måste vi ju ha. Så är det bara. Jag har lagt några kärnor i frysen och tänkte testa att sätta kärnorna i kruka i vår – någon som testat?

Pallkragarna har prunkat under sommaren. Majs och gul zuccini som ligger där och lurar bakom de gigantiska bladen. Och massor av ringblommor.

Zinnia och salladscikoria!  Och byggkaos i bakgrunden.

Och ballongblomma!
Råkade sätta en i en pallkrage och den tog HELT över.

Nu har jag plockat blommorna ur rabatten, tagit upp all potatis, samlat fröer från vallmon och lagt ner alla växtdelar i komposten.

Grönkålen får stå kvar i sin pallkrage, men det andra har tagits upp. Och detta blev ändå den tydligaste fångesten från trädgården. Förutom potatisen då.

Nästa år – hur går det då med odlingarna? När vi är mitt uppe i husbygge?
Hmm, vi får se. NÅGOT blir det!

Loading Likes...

Era hönsigaste DIY-tips och råd inför att skaffa höns!

  • Kommentarer på inlägget:4 kommentarer

– i samarbete med Granngården

I början av sommaren påbörjades bygget av ett hönshus på hjul som ni kan läsa om här.
Och vet nu vad? Hönshuset på hjul börjar bli klart! Pirr! Gah! Det har fyndats på begagnathandeln, penslats med linolja och DIY:ats loss.
Och nu får ni en liten, liten tjuvkik och så får ni se resten i nästa vecka, okej?

Jag är ju 100% nybörjare, men har bläddrat i böcker, slukat Granngårdens hönsguide och fått massa tips av grannar.

Om jag ska urskilja några återkommande råd är det att enkelt kunna rengöra hönshuset, och att ha en bajsbräda under sittpinnarna inne i hönshuset. Aå vi har valt att ha en lucka intill sittpinnarna så vi enkelt kan skrapa ur och rengöra. Ett annat återkommande tips är att låta hönsgårdens putsnät gå ner en bra bit i jorden så rovdjur inte gräver sig in och ha nät även ovanför hönsgården. Så det ska vi också kirra.

I samma veva som vi började bygga slängde jag ut en fråga på Instagram. Nämligen om ni hade några smarta, hönsiga DIY-tips eller råd inför att att skaffa höns. Och det ramlade in en hel del DIY-tips och smarta råd, så jag tänkte att ni kunde få ta del av dem. Till min hjälp att presentera alla tips har jag återigen tuppen Martin (min mosters tupp) som bor i kommuns vackraste hönsgård!

 

  • Tidsinställd lucka för morgon + natt. @södrabergsgården har så.
  • Gör hönshuset lättstädat. Och omysigt för ohyra att gömma sig i.
  • Måla hönshuset i kalkfärg för att hålla ohyra borta.
  • Boktips: “Världens vanligaste fågel: en kärleksförklaring till höns” av Per Jensen.
  • Gör en rolig hönsgård med buskar, träd, pinnar.
  • Se till att ha en skiva under bajspinnen i hönshuset – gärna sluttande så det är enkelt att rengöra.
  • Kolla gruppen Mitt hönshus på Facebook. Många bra tips när man bygger. Mkt inspirationsbilder.
  • Gör större än du tror, man vill ha många =)
  • Vi använde gamla störar (obs tjocka) till sittpinnar och potatislådor till reden.
  • Satsa på rovdjursäkert hus och utomhushägn. Om de får gå fritt, mata med något gott inne i gården och ropa så de kan lockas in vid behov. Skydda odlingarna också i så fall.
  • Säkra ordetligt mot räv och duvhök.
  • Kiselgur. Strössla friskt.
  • Sand i stället för strö på golvet. Städas enkelt med kattspade. Mindre lukt. Och så klart: Bajsbräda.
  • @annaneah har byggt ett superfint hönshus.
  • Tuppar är vid ung ålder väldigt “på” hönsen så skaffa ryggskydd. Visste jag inte innan jag började med höns.
  • Vi har tagit ett gammalt bordsunderrede och och satt sittpinnar på. Utrymme under bordet kan bli kycklingbur.
  • Följ Krygegårds hönshus på Instagram. Underbart konto och man lär sig mkt om höns.
  • Husk vagle, en lang rund pinne son hønene sover på om natten.
  • Våra hönor sandbadar helst i vanlig jord eller torv – inte sand som jag trodde att de skulle.
  • Läs på om olika raser, vilka som passar er.
  • Försäkra hönsen.
  • Prata med Lina på Skafferiet på Almars – hon har byggt ett superfint hönshus av barnens gamla lekstuga.
  • Viktigt! Se till att bajsrensningen under pinnarna är lätt att göra enkelt och snabbt.

Har du ytterligare tips? 
Fyll på i kommentarsfältet!

Loading Likes...

Före & efter: Samma vy med 7 månader emellan.

  • Kommentarer på inlägget:0 kommentarer

“Det här blir en bra, solig odlingsplats”, tänkte jag i november. Gjorde i ordning pallkragar och petade ner några vitlökar.

Ljuset, ljuset, ljuset.

Sedan smällde Värmlands-prunket till och platsen förvandlades till regnskog.

De smala träden och försynta buskarna visade sin klorofylliga prakt och massiva växtkraft.
Jädrar vad naturen kan!

Det växer så att det knakar i både omgivning och pallkragar, och det är ett HELT annat odlingsläge än på Gotland. Där hade vi växtzon 1, och här är vi i växtzon 3. Där var det torrt och varje vattendroppe togs om hand. Här forsar en bäck över tomten och den massiva grönskan gör trädgården fuktig. Vi behöver inte vattna om en säger.

Jag saknar Gotlands kalkiga natur, alla vackra hus, växtzon 1  och den fullkomligt unika platsen som Gotland är med smakfulla gårdsbutiker, loppisar och konserter i lador, men att få detta är banne mig inte fy skam!

Nästa år flyttas pallkragarna till en annan plats.
Lite mer ljus ska de få – de små odlingarna – men här ska också göras plats för ett växthus!

Loading Likes...

Potager – ett blomstrande trädgårdsland

  • Kommentarer på inlägget:3 kommentarer

– I betalt samarbete med Granngården

Min dröm är en blomstrande trädgård där grönsaker samsas med blommor. Ett franskt potager, där trädgårdslandet är lika vackert för ögat, som gott för smaklökar – för både människor och pollinatörer. Egentligen skulle jag vilja ha en blomstrande äng, men varför inte placera ängen i trädgårdslandet också?
Och det är ju ingen dum idé att ha de viktiga trädgårdsmästarna nära jobbet – det ger hopp om en rik skörd!

Odla i pallkrage
Både jag och John är otåliga odlare.
Trots att vi är mitt uppe i planering av husbygge har vi startat igång odlingar på södra delen av tomten som är längst bort från husbygget.
Vi använder oss av pallkragar från Granngården, gjorda i svenskt, obehandlat trä (inget gammalt flamskyddsmedel som ligger å puttrar här inte).
Förutom att det är behändigt och vackert med pallkragar, fungerar för både odlingar och lövkompost, så passar det prima när en inte riktigt vet hur trädgården kommer att se ut nästa år. Pallkragarna kan ju byggas ihop på olika sätt, så planen är att flytta dem nästa år när husgrunden är på plats och vi fått ett hum var trädgården kan börja och sluta.

Just nu står fem pallkragar på rad intill hallonsnåren, där vi i framtiden ska bygga ett växthus.

Kålen har tagit av sig kostymen (täckande tyg) dagen til ära, bara för dig!

Ytterligare fyra pallkragar (eller pja, åtta om en ska vara noggrann eftersom vi ställt två pallkragar på höjden) står nära lusthuset, perennrabatt och pergola.

Därefter har vi en stor odlingslåda där vi senare kommer ha gårdsplanen och så en ensam odlingslåda intill mitt favoritträd: hasseln!

Samplantera blommor och ätbart 
Just nu läser jag på om samplantering, testar och lär mig sakta. Varannan ovan jord-gröda och varannan under jord-gröda. Varannan hög, varannan låg. Varannan yvig, varannan mindre yvig.
Varannan med stort rotsystem, varannan med not so stort rotsystem.
Det är en utmaning för mig som gärna vill ha struktur och raka rader. Men så ser visst naturen inte ut, hahaha.
Så jag utmanar mig själv. Gör planer, skisser och testar mig fram.

Jag har ritat upp trädgården på ett papper, för att få översikt.

I mitt trädgårdsland samsas salladscikoria med lök och zinnia, medan morötterna får sällskap av tagetes. I potatislandet står både solrosor, pumpa och squash. Potatis och squash är inte bästisar, men det fungerade prima i trädgårdslandet på Gotland, så jag testar här också.
Och snart ska alla mina plantor av rosenskära ner lite här och var. Vid löken exempelvis. Dillfrön ska sås lite varstans, och den vackra, ätbara gurkörten ska få sällskap av något flott. Frågan är vad? Jag hade satt squash där eftersom gurkörten trivs tillsammans med squash, men det var tok för lite sol just där så nu har jag flyttat plantorna (jag måste visa en före- och efterbild på pallkragarna för grönskan är massiv).

Men vad ska jag sätta där i stället måntro? Kanske sockerärtor?
Och så lite slingerkrasse i sista stund?

Just nu är jag inne i pilla-ner-frön-i-sista-stund-läge. Jag har ju en hel del fröer i lådan för verktyg om en säger.

En hel pallkrage full av vallmo med ätbara fröer finns också i trädgården – för jag är barnsligt förtjust i vallmobröd! När hösten kommer ska bakas! Och så ska vi äta nybakat bröd när vi tar paus från husbygget.

I en annan pallkrage står tre systrar. Majs, bönor och pumpa/squash.

Trädgårdsdrömmar
Vi har storslagna drömmar på att odla i slänten nedanför hus och gårdsplanen (och skapa en sorts serpentinodling där bäcken slingrar sig förbi odlingarna) och anlägga en rejält köksträdgård med pergola, växtstöd, grönsaker, rotfrukter och gångar.

Men vi börjar så här.

Precis som i trädgården på Gotland grundade jag med kartong och tidningspapper, hade pinnar, löv och hönsgödsel och toppade med Granngårdens KRAV-märkta jord och några väl valda fröer.

Vilka sorter trivs ihop?
Vad jag läst mig till finns det inga rätt och fel, men vissa sorter gynnar varandra och fungerar bättre ihop än andra.
Här listar jag några fina kompisar!

dill x kål
Dill är prima intill kålodlingen eftersom dillen drar till sig insekter som äter kålfjärilslarver.

gurkört x jordgubbar
Gurkörten drar till sig pollinerar och håller skadeinsekter borta. Ni hör ju – prima jordgubbarna är att vänta!

kål x ringblommor x salvia
Doftande örter och ringblommor sägs hålla kålfjärilens larver på avstånd.

solros x potatis
Inte bara fasligt vackert utan kärvänligt också! Denna kombination kör jag i år.

tomat x ringblommor
Vi ska sätta ner alla tomatplantor i en pallkrage inom kort, och sprinkla lite ringblommor runt. Det blir fagert det!

Vilka är dina samplanterings-favoriter?

Loading Likes...

Ett fyndat klaffbord!

  • Kommentarer på inlägget:0 kommentarer

Vårt lilla lusthus på tomten har fått ett nytt bord. Eller ja, gammalt så klart.

Lusthuset är sexkantigt, och tidigare stod där ett avlångt trädgårdsbord, som vi ställt tid i brist på annat.

Men så hittade jag ett runt, lagom stort, klaffbord hos Forshaga loppis och kuriosa/Kils auktioner som jag slog till på. Det kanske inte rymmer någon brakmiddag, men väl frukost, mellis och 15-kaffe.  Vi har redan invigt det med AW med grannarna, frukost på mors dag, ett dussin saft-mellisar och pannkaksfest.

Samt bonus: Bordet gick precis in i bagageluckan på lilla elbilen också.

Det är som en liten sommardröm därinne, och det känns fint att ha en plats i vår trädgård att vara på när resten av tomten kommer vara ett byggkaos inom kort.
Det här lusthuset alltså. Det har växt på mig. Storgillar det!

Loading Likes...

Ett lusthus in the making!

  • Kommentarer på inlägget:10 kommentarer

Längst bort på tomten, så långt från husdrömmar en kan komma, står ett litet lusthus och fångar kvällssolens sista strålar.

Just precis där har jag grejat, grävt, rensat ogräs, kånkat jord och slitit de senaste veckorna.

Precis utanför lusthuset låg det plattor med mossa på – i mängder! En dag fick jag feeling och lyfta bort alla stenplattor. Det var tungt som attan att kånka alla plattor kan jag lova.

De här och ett gäng till la jag upp på den lokala dela-byt-låna-gruppen och vips så kom en person och hämtade upp.

Där stenplattorna hade legat låg det enorma mängder sand, som jag grävde upp och fyllde igen hålor under hasselbusken. Jag grävde upp en gång och gjorde odlingsbäddar på båda sidor.

 

Det är långt ifrån klart, men en bit på väg. I rabatterna har jag satt ner pioner, fingerborgsblommor, kattmynta, blåklocka, iris och salvia. Och längs med lusthuset har jag satt kaprifol, humle och klematis som ska klättra upp längs med lusthuset.

Och just ja, detta! Jag har provmålat olika gröna nyanser.

Vilka gillar du bäst?

Halvtidskoll! Återkommer med statusrapport inom kort.

Loading Likes...

Slut på innehåll

Det finns inga fler sidor att hämta