Fyndade bebiskläder, del 467

  • Kommentarer på inlägget:5 kommentarer

bebiskläder emmas vintage

Ja, jag erkänner.
Det behövs varken intervention eller ett allvarligt samtal om mitt kraftigt tilltagande Tradera-missbruk.
Jag är fullt medveten om att jag fullständigt har ballat ur.
Skyller på mitt sängliggande läge. Och det faktum att gamla kläder är så satans söta.
Ett stycke bebismössa, en kofta och ett par tossor, som säkerligen har jobbats på i timtals, för 80 kunga-kronor.

Loading Likes...

Dagens outfit och ett stycke förlossningsfrisyr

  • Kommentarer på inlägget:13 kommentarer

IMG_0071

Klockan är 15:00 och så här långt har jag kommit i dag.

Nattlinne, morgonrock och ett stycke flätad sovfrisyr. Min imaginära förlossningsfrisyr som jag testkör. Gnuggar mot kudden, vinkelsäkrar och testsliter i.
När andra lagar laxrullar att ta med till BB, så gör jag noggrann research i exakt vilken frisyr som jag ska ha när jag ska slita av håret mitt. Inga kläder är nedpackade i BB-väskan, men frisyren, ja, den är banne mig klar.

Och så har jag smetat på eyeliner och läppstift. Hade någon fin plan om att åka för att göra ett par sista ärenden, men måste vila stup i kvarten.
IMG_0065

Och bebisen därinne har börjat flyttstäda. Alternativ möblera om mina organ. IMG_0097

Ibland måste jag bara luta mig bakåt (som här) eller ligga raklång så att den där personen därinne får plats. Som att hen går ner i spagat (vilket är högst otroligt med tanke på hens ömma moders bristande vighet).

IMG_0044

Bollen.

Loading Likes...

Bebissängen fixad och klar!

  • Kommentarer på inlägget:8 kommentarer

bebissäng vintage spjälsängsskydd spjälsäng järnsäng emmasvintage

Nu står bebisens första säng klar i väntan på ankomst. Den gamla sängen hittade jag och John hos antikhandlaren här i Midsommarkransen. bebissäng vintage spjälsängsskydd spjälsäng järnsäng paris emmasvintage

Spjälsängsskyddet – som följde med när vi köpte den “stora spjälsängen” på Blocket har fått ny kostym. Jag har klippt av det så att det passar sängen och så har jag piffat upp med blommigt tyg som Lollo hittade på Tygverketbebissäng vintage spjälsängsskydd spjälsäng järnsäng örngott emmasvintage bebissäng vintage spjälsängsskydd spjälsäng emmasvintage

Och där i sängen finns loppisfyndade örngott …bebissäng vintage mjukdjur virka spjälsäng emmasvintageOch de här söta sakerna som jag fått av U N D E R B A R A MajaMajas manufaktur som håller kurser i stickning och virkning på Vintagefabriken. Just de här mjukdjuren lärde man sig virka på den förra kursen. Jag hade signat upp mig att vara med och var så peppad att det jag höll på att gå i bitar.
Men tyvärr sa gravidkroppen nej, sammandragningar höll mig sängliggande och jag grämde mig SÅ att jag missade kursen. Så förstå lyckan när de här kom på posten häromdagen.
Tusen och åter tusen tack Maja (och Värmland 4-ever!).

Loading Likes...

Från bula till boll – gravidmagens utveckling

  • Kommentarer på inlägget:8 kommentarer

gravid-emmasvintage-2

Här kommer den.
Gravid-GIF:en!
Från vecka 12-ish till vecka 38. Ett stycke gravidmages utveckling från minifralla till gömd kalasballong. I vecka 12 kändes det fullkomligt overkligt att en bulan skulle bli boll, och numera (i vecka 39) så känns det konstigt att jag haft något annat än en stor magaccessoar där.

 

Loading Likes...

Säg hej till sötaste kompisarna

  • Kommentarer på inlägget:5 kommentarer

dockor leksaker barn emmasvintage

Som jag har väntat på det här paketet alltså. I veckor!
Innan jul letade jag och John med ljus och lykta efter en present till lilla Gertrude. Och där i Etsy-himlen hittade vi en docka som såg på pricken ut som Lollo. Vi kunde ju bara inte stå emot den där söta saken, med maragretaflätor och Peter pan-krage. Precis när vi skulle skeppa hem den, fick vi syn på den här svarthåriga sailorbönan och insåg att bebisen i magen måste ha en kompisdocka. Vi tyckte dessutom att hen var lik vår – alltid så efterlängtade vän – Åberg som bor i Göteborg. Det var inget snack om saken. Åberg-dockan skulle med.
I förra veckan kom äntligen det efterlängtade paketet. Jag lunkade ner med den ena dockan till Lojs, och den andra …

dockor leksaker barn spjälsäng inredning emmasvintage

… parkerade John här. I Cirkus Sundhs säng.

dockor leksaker barn inredning emmasvintage

Klart att Åberg ska vaka över bebisen när hen kommer. IMG_9692

Dansanta ben har hen också. dockor leksaker barn spjälsäng inredning sänghimmel emmasvintageNu är det bara en sak som fattas.
Ett stycke bebis.

Loading Likes...

Fram med vrålåket – gör skillnad!

  • Kommentarer på inlägget:11 kommentarer

retro barnvagn by emmas vintage

BB-väskan är packad med after eight, tens-apparaten ligger på nattduksbordet, förlossningsbrevet är skrivet och jag är sjukt peppad på att föda fram den där cirkusen i magen. Se in i ett par alldeles nya ögon, se mina och Johns drag i ett potpurri av mjuk bebis och att få se fötterna IRL som just nu trycker på vänster sida på min mage.
Jag känner mig lugn. Trygg efter att ha läst på, gått profylaxkurs, gått på mödravårdsbesök stup i kvarten, sett barnet genom ultraljud hela tre gånger, googlat sönder internet och sitter på vetskapen om att taxin kan ta mig till Södra BB på ungefär 10 minuter. Jag vet om att jag blir omhändertagen och kommer ha superkompetenta barnmorskor vid min sida, är så enormt … lyxigt. Ja, det är precis vad det är. En lyx.
Men inte länge till om jag får bestämma.
För jag tycker att det ska vara självklarhet.

För så här är det:
Söndagen den 8 mars är inte bara Internationella kvinnodagen och beräknat födelsedatum för bebisen i min mage. Det är också dagen då vi kan påverka att den där “lyxen” blir något annat än just lyx. Varje kvinnas rättighet.
Den 8 mars är de nämligen dags för RFSU:s barnvagnsmarsch mot mödradödlighet på en rad platser runt om i Sverige. Det är en viktig marsch för att visa för politiker att kvinnors liv ska tas på allvar. Världen över.

Varför? 
Varje dag dör 800 kvinnor på grund av graviditet. En kvinna varannan minut med andra ord. Det är inte okej.
Endast hälften av alla kvinnor som föder barn runt om i världen har tillgång till mödrahälsovård och vård för nyfödda. Varför? Kvinnor världen över har låg status och knappt någon makt att bestämma över sina egna liv.
I Sverige – ett av världens mest jämställda land – är vi privilegierade. Jag som är född här har endast haft tur. En hel jäkla massa tur. Livslotteriet gjorde att jag föddes här, i ett av världens rikaste länder, och jag kan därmed lyxa till det med att förvänta mig att överleva en graviditet.
Jag märker ju själv hur lättvindigt jag ställer mig till den kommande förlossningen, att jag blir fartblind i bland. Jag och John har planerat sommaren, bebishörnan är inredd och en resa till Frankrike bokad. Jag ska “bara in och föda lite barn”, sedan är jag tillbaka igen. Jag har lyxen att planera och tänka så.
Men det kunde ha varit tvärtom.
I Sverige är risken 1 på 14100 att dö. I Kongo är den 1 på 13.
Det skulle gå att förhindra cirka 90 procent av alla dödsfall genom bättre förlossningsvård, fler utbildade barnmorskor, preventivmedelsrådgivning, sexualupplysning och rätt till säkra aborter. Fast mest krävs det att frågan prioriteras av politiker.
Och frågan uppmärksammas genom just den här barnvagnsmarschen den 8 mars. 

Hur? Fram med barnvagnen och gå med i barnvagnsmarschen. Mini Rodini har designat ett gult regnskydd som du får att sätta på din barnvagn. Tillsammans med andra gulklädda barnvagns-kaptener marscherar du gatorna fram och kan du visa att du inte tycker att det är okej att kvinnor dör som en följd av graviditet. Du kan visa att du inte tycker att det är okej att kvinnors liv är så lågt prioriterade bland världens ledare. 

När och var? 8 mars. Barnvagnsmarschen arrangeras i en rad olika städer och på Barnvagnsmarschen.se kan du se tid och plats för just din stad.
Min kära hemstad Karlstad har en barnvagnsmarsch (hurra och stoltobert), men exempelvis Skellefteå (där John kommer ifrån) har ingen ännu. Saknar din stad en barnvagnsmarsch? Dra i gång en (du kan anmäla din barnvagnmarsch här).

På bilden ser du Cirkus Sundhs vrålåk nummer två. Vagnen står hemma i Värmland (köpte den via blocket) i väntan på den där bebisen i magen. I väntan på hösten, en framtid och en bebis som mår prima.
Bebisen i magen som jag har lyxen att föda fram på ett sjukhus, omgiven av utbildade barnmorskor och med efterföljande, fantastisk vård. Jag har lyxen att få drömma om hösten, den välmående bebisen och den där vagnen, för risken att jag dör under en förlossning är så liten. Till skillnad från i andra länder.

Gör skillnad. Gå i marschen. Det kommer jag att göra om Cirkus Sundh behagar vara ett februaribarn.

Loading Likes...

Finaste koftan från Bekkebråten mini

  • Kommentarer på inlägget:3 kommentarer

IMG_9511

Häromdagen kom min fina vän Malin – som driver märket Bekkebråten Mini – över med ett paket och ett kort. Inuti paket låg den här skönheten. En liten kofta i senapsgult och grönt som hon sparat i väntan på bebisen.
Malin är så otroligt uppmärksam och minns de där små detaljerna. Som att jag inte kunde slita blicken från den här koftan till exempel.
Eller som när hon hittade tusensköna-ringarna som jag hade virat medan jag satt och gömde mig i en bod under brinnande Röda vita rosen-lek midsommarafton 2008. Jag hade tänkt att fria till John med de där ringarna, men fegade ur. Friade gjorde jag allt, men många timmar senare, efter ett nattdopp (och en kvälls berusning) och med ringar av gräs som jag virade runt Johns finger. Men Malin, hon tittade de där slängda tusensköna-ringarna i boden, förstod allt och gav dem till oss dagen därpå.
Numera linger just de där tusensköna-ringarna i två askar med halskedja …

IMG_9536

 

Loading Likes...

Sötaste bebiskläderna!

  • Kommentarer på inlägget:9 kommentarer

barnkläder bebiskläder vintage emmasundh.com

Låt mig presentera de absolut sötaste bebiskläderna! Ett virkat, litet set som jag hittade på Tradera häromdagen. Kan liksom inte få nog av sådana här små barnkläder.

Trots att jag “bara” är i vecka 38, så tycker jag nog att det är dags för den där bebisen att komma snart. Jag och John har väntat länge nog nu. Jag längtar så att visa den där skutten världen, titta in i ett par helt nya ögon och få lära känna en liten miniperson som med all säkerhet kommer bli en riktig lurig prick. Och att få kila ner ett par knubbiga bebisben i den där kortbyxorna …
Komsikomsi!

Loading Likes...

Ett stycke vitt bebisset

  • Kommentarer på inlägget:3 kommentarer

bebiskläder vintage emmasvintage

Det här megasöta bebissetet med mössa, kofta och strumpor ramlade ner i brevlådan häromdagen. Som ni ser kan jag ju liksom inte få nog av sådana här små barnkläder. Eftersom Cirkus Sundh med all sannolikhet kommer vara en liten skalle-Per så bunkrar jag upp med söta mössor i olika storlekar, former, mönster och färger. Cirkus kommer förhoppningsvis bli lika hattgalen som mor sin (moi). Eller så börjar hen revolten på en gång – vilket också är högst troligt.

Det var urgullia bloggläsaren Gunilla (tusen tack) som hade dessa i sina gömmor och frågade om jag ville köpa för en liten slant. Klart jag ville!
Och nu ligger de vikta, högst upp i lådan, i väntan på ett litet marsbarn.

Loading Likes...

Dagens märkliga craving …

  • Kommentarer på inlägget:10 kommentarer

John: Vad önskar du till middag? Alltså helst av allt i helahela världen? Du får önska vad du vill.
Emma: Tre burkar färdiggjord pizzasallad från pizzerian på hörnet. Kan inte tänka på något annat just nu.
John: … det är alltså vad du vill ha till M I D D A G? Om du får önska dig vad du vill i helahela världen!?
Emma: Eh, ja (som om det vore lika självklart som att påven har en lustig hatt).
John: Bara det? Inte fyra burkar? Eller indisk mat? Eller wok? Eller sushi?
Emma: Det är det enda. Och nej, T R E burkar.

Loading Likes...

Slut på innehåll

Det finns inga fler sidor att hämta